Vår vvs:are har dragit upp de vattenburna rören till handdukstorken utanför färdig vägg. Han som ska kakla säger att så gör man inte idag. Och jag själv anser det vara snyggare med inbyggda rör. men det kanske bara fungerar om det rör sig om en innervägg och inte yttervägg som i detta fall.

VVS:aren säger att de kan bila in dem innanför vägg, men då kommer de i köldbryggan i väggen och blir det en kall vinter kan rören frysa. Och det låter ju inte så bra. Är det så? Vi bor i västernorrland så det kan ju bli lite kallt om vintrarna.

Om inbygda rör säger han att böjen ut ur väggen inte blir speciellt snygg heller, man får rör utanför ändå. Hur ser detta ut?

Men hur snyggt blir det att ha utanpåliggande rör upp till en handdukstork, det måste ju bli rör på närmare en meter om man inte har en längre modell?

Ett annat problem är att slangarna går upp precis mot färdig gipsad vägg. Kakelsättaren säger att det inte får plats något kakel där. Då måste rören alltså bilas ut, om vi nu ska de utanpåliggande, och då måste de väl använda sådana dära metallböjar för att få röret på plats. Är det liksom möjligt att bara få ut rören ca 2-5cm ut från väggen? Jag har ingen aning hur rören är nedlagda eller hur det fungerar att bila ut... Jag måste bara få höra från fler att det skulle vara ett fungerande alternativ...

Detta var den STORA frågan, hur löser vi detta? Stöter vi på problem oavsett om rören blir innanför eller utanför färdig vägg? Hur brukar man göra med dessa rör? Hur anser du att man ska lösa detta?

Sedan lite andra småfunderingar...

HUR GÖR MAN OM TORKEN GÅR SÖNDER?
Då har man el ut på en sida om torken och vatten på andra, samt skruvhål i kaklet. Då måste man ju få tag på en likadan ny. Hur smart är det då att köpa ett okändare märke, då har man ju bara ett alternativ att köpa någon av de vanligaste?

ENDAST VATTEN, ELLER VATTEN/EL?
Vi är inne på en kombinerad vatten/el. Drar man ned vattenburna golvvärmen sommartid, kan man köra på el. Men hur svårt är det att hänga ut handduken på tork då, börjar vi undra? Vilka är nack- respeketive fördelarna?

SERIÖSA WEBBSÄLJARE?
Såg att någon varit inne på www.e-badrum.se och tänkt beställa därifrån, och någon hade lite prblem med danskan på www.haandklaederadiator.dk. Jag tycker att dessa båda sidor se väldigt lika ut, samma kontaktadress också. Behöver ju inte vara något skumt med detta i och för sig, eller? Någon som har någon erfarenhet kring detta?

VVs har nog rätt....Cromade rör är väl snyggt...utanpå.....också:) Och det borde väl finnas täckbrickor mm till olika skavanker som kan uppstå mm?

Mvh

Jag tycker att de är snyggast innanför väggen...och mer lättstädade också för den delen...

Köp en tork med lös elatron och termostatenhet, då är det bara att byta ut dem om något felar.

EmMi skrev:
Detta var den STORA frågan, hur löser vi detta?
Ett alternativ är att bygga ut väggen en bit så rören döljs.

Om rören hade kommit ut genom väggen så är du hänvisad till exakt storlek på handdukstorken för att det ska bli korta snygga rördragningar.
Om rören kommer via golvet så är man mer flexibel, men som du påpekar det blir långa rördragningar.
Vad gäller att rören sitter för nära väggen så är det rörisen som gjort fel helt enkelt. Gör om, heter det på ren Svenska.

Och jag som trodde att man inte fick dra några rör genom golvet i badrum?

Enligt de nya reglerna är det väl bara avloppsrör som får komma från golvet ?
Men jag kan ha fel....

Snart får man väl inte ställa ett helrör på golvet ens...:D

Mvh

fridde skrev:
Och jag som trodde att man inte fick dra några rör genom golvet i badrum?
Hmm, jag har dåliga kunskaper i frågan. Men då golvvärmen är sammanfogad med handdukstorken har man väl inget annat val? Kanske reglerna har ändrats sedan vi gjöt plattan september 2007...

BAS skrev:
Om rören hade kommit ut genom väggen så är du hänvisad till exakt storlek på handdukstorken för att det ska bli korta snygga rördragningar.
Om rören kommer via golvet så är man mer flexibel, men som du påpekar det blir långa rördragningar.
Vad gäller att rören sitter för nära väggen så är det rörisen som gjort fel helt enkelt. Gör om, heter det på ren Svenska.
Fast om man kan bestämma i detta skede vilken tork man vill ha och vart rören ska dras ut, så kan det väl inte vara någon omöjlighet att ha dolda rör.

Några andra nackdelar kring dolda rör till handdukstorken?

Någon som har något att säga om att det blir för kallt att ha de dolda rören i en yttervägg?
Fryser de även om det cirkulerar varmt vatten i dem, för på vintern torde man väl knappas stänga av värmen, som kan hända under sommaren, men då fryser ju inte något heller...

Det enda som verkar kunna gå sönder är termostaten och patronen, och dessa är ju utbytbara och själva torken kan man behålla. Om man då köper en noname handdukstork, passar vilka som helst termostater/patroner eller måste man ha samma märke på dem som på torken?
Man borde inte råka ut för att få några skruvhål eller rörutgångar på fel ställe om torken klatrar, om jag förstått det hela rätt?

Huh, varför blir allt så invecklat. Inget är enkelt...

jag tycker detta är solklart, klart du kan ha rören i yttervägg. förutsätter att det är en okey isolerad vägg. jag har mina rör i väggen, skillnaden på att ha dem dolda i väggen eller på kaklet är kankse 5cm, jag tror inte det gör någon skillnad. men om rörisen är orolig så kan han väl dra några varv isolering runt rören. och precis som du skriver, det är ju varmt vatten som rör sig i röret, jag har aldrig hört att varmt vatten frusit...
men jag skall också säga att jag är ingen expert på ämnet, men jag tycker att det är sunt förnufft som gäller. lägger du dem i väggen så slipper du ju även få upp rör i golvet som jag har för mig inte är regelriktigt....
hoppas jag hjälpt något...

Imported_peter: VVS:aren säger att rören kommer typ mitt i väggen. Ja, med lite extra isolering runt borde det gå.

Fler som tycker samma sak?
Rören i ytterväggen, lite extra isolering, hur troligt är det att de fryser, varmt vatten cirkulerar väl alltid i dem vintertid? Ska vara att pannan stannar någon kall vinterdag då...men med dagens teknik, händer det?

Låter som ett solklart fall av vvslathet om du frågar mig ;) Chansen är minimal att rören skulle frysa i en isolerad yttervägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.