2 107 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Sant eller inte?
Sida 1 av 2
Min sambo säger att för att lägga exempelvis klinker i badrummet (som nu har en gräslig matta från -76) måste man byta rör och hela härligheten. Stämmer detta? Jag tycker det verkar skitdumt! Det betyder ju tyvärr inte att det inte stämmer. Så hur är det?
Det beror på... Är badrummet från 76 och du har tur, räcker det med att byta golvbrunn, denna MÅSTE dock bytas med allt vad det innebär. Är övriga rör i god kondition finns det ingen anledning att byta dessa.
Det beror (inte helt oväntat) också på golvets karaktär. Är det betong eller trägolv? Betong = bila = bra för då har du ett godkänt undelag. Träbjälklag = oftast mer jobb då du eventuellt behöver lägga till reglar för att få ett böjstyvt undelag för framtida klinker. 
Skulle tro att det är betong med nån ful plastmatta. Men man måste alltså byta brunnen iallafall? Och är det en dyr historia?
Tack för dina svar, jag har aldrig gjort nåt i renoveringsväg förut, så jag har noll koll. Försöker skaffa mig det nu =)
Tack för dina svar, jag har aldrig gjort nåt i renoveringsväg förut, så jag har noll koll. Försöker skaffa mig det nu =)
Nja, om röranslutningar (inkommande vatten) kommer genom golvet så "måste" det dras om så de kommer genom vägg istället om man ska följa reglerna.Abbedabbe skrev:
Det är inte "bara" att byta golvbrunn. Ny golvbrunn = nytt tätskick.
Givetvis är det inte bara att byta golvbrunn när keramik ska installeras men då TS frågeställning främst verkade handla om rör så svarade jag om just detta. Och ja rörgenomföringar ska enligt bkr ej ske i golv.
Om allt annat finns det ypperliga trådar som behandlar det mesta om de frågor som kan dyka upp.
Om allt annat finns det ypperliga trådar som behandlar det mesta om de frågor som kan dyka upp.