Jag köpte bostadsrätt feb 07.
Föreningen besiktade badrummet jan 08 (jag får ej se något protokoll). Stambyte kommer att ske om ca 5 år.

Under Juli/augusti börjar ett tio-tal kakelplattor ramla ner då jag ska byta badrumsskåp. Jag kontaktar föreningen och mitt försäkringsbolag (IF).

Föreningen skickar ut en besiktningsman som säger till mig att det är inget fukt i vägg men däremot mkt fukt i golv.
Enligt föreningen har besiktningsmannen sagt att det inte är förhöjda fuktvärden någonstans.
Jag vill därför ha ett protokoll av besiktningsmannen men får inget. Det får inte IF eller föreningen (enligt dom) heller.

Nu har tre månader gått och både IF o förening säger att för att kunna se orsaken till att plattorna lossnat måste dessa tas ner.
Jag har nu själv tagit ner plattorna.
Eftersom det är stambyte så snart så tänkte jag anlita en firma som kaklar om väggarna enligt konstens alla regler (ny fuktspärr mm) men behålla mattan kvar!!

Här kommer föreningen in och säger att nu när jag har rivit kaklet på väggarna så måste jag göra om golvet. Är det så?????

I dag har jag lyckats få tag i protokollet från januari 08 där det står att det är hög fukthalt i golvet och bör åtgärdas av föreningen. Men eftersom jag nu rivit väggarna så säger föreningen att det ligger på mitt ansvar.

Min fråga är om jag kan kakla om väggar UTAN att byta fuktspärr i golvet, eftersom föreningen inte vill göra det och jag vill vänta till stambytet!!!
Vore jätte tacksam för svar!

Tyvärr måste både golvets och väggens tätskickt göras samtidigt. Annars går det inte att få tätt.
Det låter dock på din berättelse som om föreningen försöka smita undan kostnaden som ligger på deras ansvar.
Du kommer inte få något företag att göra endast väggarna, de blir då ansvariga för hela badrummet. Deala lite med föreningen. Kolla om de kan bekosta byte av avloppsrören och delar av kostnaden för golvet så kanske du kommer igång utan att behöva betala hela kalaset.
OBS att det kanske inte går att göra renoveringen ändå om stammen går så illa att badrumsväggen måste demoleras för att komma åt stammen.

Tack snälla för ditt svar.. Nä, huvudstammen ligger mellan badrum o hall så det borde inte vara något problem med att gå från hallen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.