K
ktm250: Puts och tätskikt behöver inte vara av samma leverantör. Putsbruk torkar ca 2-3 mm/dygn efter avslutad eftervattning. Våtrumsspackel a'la den sort som målarna använder skall inte användas under kakel.
2 svar · 2,3k läst
M
mozart: Då var det som jag trodde. (Skönt att ha man tänker rätt ibland)
7 svar · 1,2k läst
Immobil
Immobil: http://www.byggahus.se/forum/badrum/3215-instruktioner-foer-att-flytspackla.html
1 svar · 1,3k läst
A
Alvemor: Tack. Det var väl det jag misstänkte,men jag ville givetvis höra att jag slapp mecka... Brunnen är inte fastgjuten än, så jag skaffade en ny, det kändes lika bra, så dyra är de ju inte.
3 svar · 1,2k läst
J
jon_h: Den största skälet att inte använda flytspackel är att det enda som får ligga mot tätskiktet är tätskiktsleverantörens eget fix. Detta för att garantier ska gälla och för att man ska följa BBV. Därför bör man i ett sådant här fall spackla upp med fix. Dock krymper fix en del, så man bör lägga max kanske 10 mm/dygn. Tänk på att förvattna lite innan plattläggningen sedan,
10 svar · 13,6k läst
G
Gilgo: Bra tips men jag ligger lågt med att göra något och håller koll så inte släppet kommer för nära väggen bara.
4 svar · 2,8k läst
G
Getsome: Har nyligen renoverat badrummet och har märkt att det kaklet som sitter i duschen nu blir missfärgat av att plattan suger in vatten (när jag skar kaklet med våtkap så märkte jag att det blev mörkare/blåaktigt men detta försvann när plattan fick torka) , finns det nån lösning för att slippa detta fenomen då de flesta plattorna är vita medan de som tydligen ville suga in vatten är
0 svar · 1,2k läst
H
hempularen: var lite försiktig med att köpa in själv, i "stora hus" sätter man ibland in material av lite annan typ än i villor. Ex. ställs det ibland krav på brandtålighet. Fast det gäller nog mest i fall där avloppet dras ner genom golvet så det ligger i taket på lägenheten under.
11 svar · 7,7k läst
V
vic viper: Går ju att pussla ihop med lösa remsor..
1 svar · 1,4k läst
bigsnucke
bigsnucke: [citat] Helt säkert. Om man som glad amatör gör jobbet (=hängslen, livremmar, extra många lager, supertätade genomföringar, etc etc) tror jag att det är helt lugnt, även om man inte gått lika många kurser som yrkesmannen:rolleyes:. Att använda pappersklädd gips i duschhörn och liknande blaskavdelningar skulle jag personligen låta bli, även om man är supernoga... (De flesta
27 svar · 6,8k läst
marcusjohnson
marcusjohnson: [citat] Jag "lyckades" åperopa ett dolt fel som den förre ägaren fick betala kostnaderna för - men det var inte lätt! Jag fick en vattenskada i innertaket till garaget i våras. Säljaren hade uppgett att det varit en läcka i garagetaket och det var utfört fackmannamässigt utfört av en snickare! När jag köpte huset kontrollerade jag skadan på taket, spolade vatten och kollade om det
5 svar · 1,4k läst
Tigersågen
Tigersågen: Vet inte hur det är i Norge, men jag tror att affärer som säljer klinker o kakel och som har ett stort sortiment även har 85 % fosforsyra. I Sverige lär man kunna köpa mindre mängd i färgaffärer. Googla på fosforsyra så kommer du även se att den är en bra rostborttagare :). MVH/Tigersågen
4 svar · 3,0k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Ingen?
1 svar · 1,2k läst
·
HusByggarTomten
1 svar · 1,2k läst
·
v-g
v-g: Vilken grund har du tänkt dig? Krypgrund eller platta på mark? Vad är det för grund i övriga huset? Ska du du inte ha golvvärme eller hur menar du? Du har läst den klistrade tråden längst upp?
1 svar · 1,1k läst
Dudeish
Dudeish: Du skall följa tillverkarens rekommendationer. Så din fråga är då först vilken tillverkare av spackel samt vilken tillverkare av våtrummsskydd skall du använda. Tar du tex LIP, så måste du först prima med deras 54, sen armera med 50-100mm med 2,5mm diameter punktsvetsat nät, sen värmekabel. Sen måste du ha minst 5mm spackel över kabeln men minst 15mm totalt. Då uppfyller du kraven
1 svar · 1,4k läst
C
Carl: Det låter som en bra idé. Det viktiga är att prisolrören fixeras ordentligt vid väggenomföringen. Finns speciella fixturer att köpa, avsedda för prisol. http://www.outokumpu.com/35151.epibrw Se bl.a. sid 31, 32
1 svar · 7,1k läst
·
J
JanneL: Skruva inte loss cisternen innan du sett denna filmsnutt! http://www.gustavsberg.se/39137.asp
2 svar · 3,6k läst
·
Tigersågen
Tigersågen: [citat] Bra förslag. Min tanke var att använda lasyren eftersom jag hade en del överblivna rester kvar, men när jag tänker efter så har jag nog någon primer kvar också :). MVH/Tigersågen
2 svar · 1,2k läst
V
vic viper: Jo det är kommod med, får helt enkelt testa med att palla upp kommoden i olika höjder innan jag skruvar fast den. Har ett högskåp som ska stå bredvid med, tanken är att avståndet från golvet ska bli detsamma på de två..
2 svar · 28,6k läst
H
halloy: [citat] Det är just det jag tycker är snyggast. Vitt kakel = Vit fog, svarta klinkers= svart fog. JAg gillar dessutom så smal fog som möjligt. Ju onsynligare fog desto snyggare. TAck för tipset om Mapei. Ska kolla upp dom.
6 svar · 3,0k läst
Åsa76
Åsa76: Jo, tålamod min vän. När de väl börjar bygga krävs ännu mer tålamod.....
2 svar · 1,2k läst
A
abbe1001: Om du ska måla så ska du använda den "våtumsgrund/ångspärr/våtrumslim" eller vad det nu kallas hos den färgleverantör just du valt ihop med täckfärgen från samma system. Detta klägg brukar också användas för att limma upp våtrumsväven med.
6 svar · 3,0k läst
A
Abbedabbe: Kolla med Dekora. Stor kakelåterförsäljare i Anderstorp småland som brukar kunna fixa fram det mesta.
2 svar · 2,0k läst
L
lena26: Vad ska man satsa på och vad är mest praktiskt enligt er hörnbadkar el badkar vanlig form? Har plats för vilket som men kan inte bestämma mig. Jag har tittat lite på ett hörn badkar det har dusch med sån utragbar slang..men funderar på om man ska ta o sätta upp en vägg dusch med på väggen typ en takdusch o ha bägge två..kanske kan va skönt när man bara vill ta en snabb dusch o
0 svar · 1,3k läst
B
BAS: Vi brukar skrapa (försiktigt) bort allt fix och sätt plattan med nytt fix. Det blir bättre i längden. Annars är det risk att det blir vatten stående mellan golv och platta.
3 svar · 13,5k läst
K
Kika72: Hej! Vi ska snart bygga om vårt badrum och planerna är igång. Vi funderar på badkar. Visst, det vore mysigt med bubbel och massage men vi har två små bar och det är de som nyttjar badkaren nuförtiden. De flesta bubbelbadkar har ganska liten bottenyta och det är den barnen sitter på. Dessutom blir det knöligt att sitta på bubbelmunstycken och sådant som verkar finnas på botten. Vi
0 svar · 3,3k läst
M
martina_m: Hejsan! Vi har ett väldigt litet badrum, vårat badkar nu är 160 och får precis plats. Jag undrar hur det funkar, sätter man bara LUX skivor längs kanterna, eller måste man bygga nån slags grund? Hoppas ni förstår vad jag menar, jag är inte alls insatt så har svårt att förklara :) Kort och gott - tar det mer plats om jag vill bygga ut vårat badkar?
0 svar · 1,9k läst
T
TimPellet: Badrummet är litet som det är så att slippa dubbelregla genom att regla omlott låter väldigt tilltalande men det känns lite hemmabygge att inte ha hela reglar. Om man inte har väligt korta reglar blir det ju också rimligen sämre luftgenomströmmning. Hmm, svårt vi får mäta rummet noga och se vad vi får platts med. När ni säger limma, menar ni då att man bara tar vanligt
12 svar · 1,9k läst
pinebar
pinebar: Det finns ett par gamla trådar om ämnet: http://www.byggahus.se/forum/pool/70048-platsbyggt-badkar-minipool.html http://www.byggahus.se/forum/badrum/2522-hur-bygga-eget-badkar.html
2 svar · 1,6k läst
H
hedde: Ok. Ja, det som jag är mest orolig för är hur man går till väga för att byta brunnen.
3 svar · 910 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.