Vad heter företaget som säljer/tillverkar dessa? Har diskuterats tidigare, men jag hittar inte...
BLÜCHER och UNIDRAIN var det visst. Finns det fler? Blir det tätskicktsproblem vid montering av dessa?
De ska in i ny platta o det verkar ju funka, men prislappen gjorde att jag la ner hela idén. Mun snyggt är det!
Snyggt, godkänt för att hälla vatten i, men vad spelar det för roll när det inte finns nåt godkänt tätskiktssystem till?
Då står man ju där med eget konstruktionsansvar och vad säger försäkringsbolaget då om det händer nåt?
Då står man ju där med eget konstruktionsansvar och vad säger försäkringsbolaget då om det händer nåt?
Hej, vår vvskille har precis varit på kurs för uppdatering av gällande branschregler. Vi har fått veta att de unidrainbrunnar som vi precis har fått installerade ej är godkända, inte ens med det rekommenderade tätskikt vi använt oss av. Den ena brunnen är gjuten i plattan, den andra satt i träbjälklaget på övervån. Allt är kaklat och klart. :'(
Dessutom är inte vår inbyggnadsdusch fr Hans Grohe längre godkänd, inga inbyggnadsduschar är längre godkända :'(
Vad gör man nu då???
Avråder starkt att sätta dessa "fantastiska" golvbrunnar, snygga, men inte godkända. Hur kan ansedda vvsbutiker och kakelbutiker ens sälja dem och dessutom rekommendera dem? Varför kan de göra reklam för dem i glassiga inredningsmagasin, utan varning för att de inte är godkända i Sverige?
TyraMyra
Dessutom är inte vår inbyggnadsdusch fr Hans Grohe längre godkänd, inga inbyggnadsduschar är längre godkända :'(
Vad gör man nu då???
Avråder starkt att sätta dessa "fantastiska" golvbrunnar, snygga, men inte godkända. Hur kan ansedda vvsbutiker och kakelbutiker ens sälja dem och dessutom rekommendera dem? Varför kan de göra reklam för dem i glassiga inredningsmagasin, utan varning för att de inte är godkända i Sverige?
TyraMyra
Att sälja dessa på premisser att de är godkända håller jag med om är fult. Men vet man bara vad man ger sig in i så tycker jag det är skit samma. Tror att försäkringsbolagen hittar varje anledning som finns vid ev skada för att slippa betala något. Om skadan sedan beror på en ej godkänd brunn, ej godkänd dusch eller att ett rör som bara gått sönder i väggen på grund av materialfel så vägrar de nog utbetalning bara de ser en ej godkänd sak i närheten. Själv skulle jag utan större funderingar sätta en unidrain om jag nu ville ha en sådan och då ta den ev risken och se till att även ev framtida köpare vet om att den sitter där. Och en stor marknad där godkännadet inte spelar någon roll är ju i källare där man ofta ändå inte tätar fullt ut.
Här har vi alltså en produkt som är certifierad enligt EU-regler och svenska regler. Men som ändå inte är godkänd av svenska försäkringsbolag. Undrar vad konkurrensmyndigheterna inom EU har att säga om en sådan sak. Synd att inte Unidrain försöker få saken pövad.
Om man ska vara riktigt "på" så är det ju faktiskt så att ett "vanligt" tätskikt för våtrum inte är till för att stå under konstant vatten och därför används inte det i t.ex. badhus, gym osv. (som heller inte berörs av PER utan går under BBR).
Tittar man på unidrains utformning så ser man omgående att den kommer att tillåta kvarvarande vatten (i hyffsat stor mängd) på tätskiktet vilket inte bådar gott såvida man inte använt cementbaserat tätskikt, som klarar tuffare tag, men det är det nog få privatpersoner gjort och vad hade det spelat för roll om de hade gjort det egentligen? Det finns ju fortfarande inget godkänt system ihop med brunnen.
Första gången jag såg unidrain var för ca 2 år sen. Ett demoex. Jag blev ganska såld på brunnen, men ifrågasatte omgående den kant som tillåter det kvarvarande vatten. Idag 2 år senare kan jag bara konstatera att frågan kvarstår
Tittar man på unidrains utformning så ser man omgående att den kommer att tillåta kvarvarande vatten (i hyffsat stor mängd) på tätskiktet vilket inte bådar gott såvida man inte använt cementbaserat tätskikt, som klarar tuffare tag, men det är det nog få privatpersoner gjort och vad hade det spelat för roll om de hade gjort det egentligen? Det finns ju fortfarande inget godkänt system ihop med brunnen.
Första gången jag såg unidrain var för ca 2 år sen. Ett demoex. Jag blev ganska såld på brunnen, men ifrågasatte omgående den kant som tillåter det kvarvarande vatten. Idag 2 år senare kan jag bara konstatera att frågan kvarstår
Nu förstår jag inte riktigt. :-? När jag använt duschen och lyfter på silen och kollar ner i brunnen så finns det endast kvarvarande vatten i vattenlåset. Vart i konstruktionen förutom i vattenlåset är det konstant kvarvarande vatten enligt dig?ktm250 skrev:Tittar man på unidrains utformning så ser man omgående att den kommer att tillåta kvarvarande vatten (i hyffsat stor mängd) på tätskiktet vilket inte bådar gott såvida man inte använt cementbaserat tätskikt,
Första gången jag såg unidrain var för ca 2 år sen. Ett demoex. Jag blev ganska såld på brunnen, men ifrågasatte omgående den kant som tillåter det kvarvarande vatten. Idag 2 år senare kan jag bara konstatera att frågan kvarstår![]()
Unidrain (och deras återförsäljare) säger att följande tätskikt är testade och godkända tillsammans med Unidrain. Far Unidrain med osanningar när dem påstår det i ord och tryck?
Alfix
Latricete
Maxit
Kiilto
Bostik
Kerakoll
På tätskiktet, under plattan. Kanten stoppar vattnet att komma ner i brunnen.
Idag så finns det bara godkännanden för brunnar med klämringsanslutning av tätskiktet. Gäller oavsett tätskiktsleverantör, men det kanske kommer lösningar snart får vi hoppas. Tiden får utvisa. Nya regler kommer ju hela tiden. Jag tror dock inte att unidrain kommer att bli godkänd i träbjälklag, men som sagt: tiden får utvisa det
Idag så finns det bara godkännanden för brunnar med klämringsanslutning av tätskiktet. Gäller oavsett tätskiktsleverantör, men det kanske kommer lösningar snart får vi hoppas. Tiden får utvisa. Nya regler kommer ju hela tiden. Jag tror dock inte att unidrain kommer att bli godkänd i träbjälklag, men som sagt: tiden får utvisa det