Vad gäller egentlgen för golvet i badrum när man ska lägga kakel och har träbjälklag, alltså inte på betongplattan? Kan man ha vanlig golvgips fortfarande eller måste man ersätta med någon form av oorganisk skiva även där?

I så fall, vilken typ?

Jag har försökt läsa diverse inlägg men inte hittat nåt runt detta. På byggmarknaden var man inte säker heller men trodde att vanlig golvgips skulle vara OK.
 
Det du oomtvistat skall ha är 22mm golvspånskivor. Dessa skall skruvlimmas på reglarna. Reglarna skall sitta cc30 under. Eller cc60, men då måste du ha mer flytspackel ovanpå.

Ovanpå spånskivorna kunde man tidigare välja att lägga golvgips som utfyllnad, jag tror att man inte får göra så längre. Du måste ha spackel ovanpå skivorna oavsett om det var golvgips eller direkt på spånskivan. Dvs om du nöjer dig med cc60 mellan reglarna så skall du spackla ca 15mm minst (lite olika för olika spackelfabrikat tror jag).

Gipsskivan var ingen vits med när den var tillåten heller, för man var ialla fall tvungen att spackla ovanpå den. Man kunde visserligen spara lite pengar vid fallbyggnad på att spackla in en gipsskiva efterssom den är billigare än flytspackel. Å andra sidan så skulle gipsskivan limmas med speciallim som kostade ca 70kr/kvm, det åt upp besparingen. Man fick alltså inte sätta klinkers direkt på en gipsskiva. Observera att spacklet skall armeras med nät.
 
Angående att spacklet skall armeras med nät så gäller det beroende på fabrikat, total yta och eventuellt golvvärme. Exempelvis fungerar Maxit 4320 FibreFlow Rapid upp till 10 kvadratmeter utan nät om man inte har golvvärme.


Edit: 600 mm c/c, 22 mm spån och minst 12 mm spackel vid brunnen är väl det som gäller? Visst är c/c 300 bättre men mindre spackel lär man knappast kunna lägga på, eller?

Jon_h:s klistrade tråd.
 
Redigerat:
K
Minimitjockleken på spacklet är desamma oavsett om man har c/c 300 eller c/c 600. 12 mm utan värme, 15 mm med värme. OBS! gäller el.
Man bör (skall) dock regla c/c 300 om man väljer att ha badkar större än standard.

joflopp: 4320 behöver du inte armera upp till 10 m² även om du har golvvärme. Dock är nätet smidigt att fästa slinga i och det är ju inte fel att armera om man vill även om man inte behöver :)
 
Vart finner man regeln om att det skall vara minst 15 mm vid elvärmegolv?
Jag hade elektrikern här idag och han förtod inte varför jag tyckte att det behövde vara minst 15 mm spackel ,han menade att man räknade hela djupet dvs även med klinkers, han sa att de normalt la mycket tunnare.
Dessutom sa han (och det stod på paketet ) att man sklule ha max 30 mm från kabel till färdig yta annars blir det för trögt för värmen. Spacklar man med 15 som tunnast och sen fall utåt då blir det betydligt högre än så.

Dessutom hade han aldrig hört om att man skulle ha 20 cm till golvbrunn, så gjorde aldrig de "då blir det ju kallt där man står"!? var hans kommentar.


Kommentarer?
 
Apropå skruvlimmat golv, vi tänkte lägga vattenburen värme under spånskivan i sjävbärande plåtar. Det ger inte så mycket yta kvar att limma. Är det ett problem?
 
Jag kommer inte ihåg att jag läst att det skall vara minst 20cm mellan golvbrunn och golvvärme. Däremot är jag helt övertygad att det måste vara minst 5cm, kanske något mer. Och golvbrunnen måste vara minst 20 cm från väggen, men det är ju en annan sak.
 
Vi har en lite ovanlig golvlösning.
Reglat cc 30 => 22mm golvspån => 22 mm glespanel för vattenburen golvvärme tvärs bjälklaget i värmeplåtar.

Ovanpå glespanelen/plåtarna tänkte jag dra fast ett lager gips eller liknande, sen flytspackla för fall och förmodligen lägga i elvärme också då vattenvärmen inte är igång sommartid.

Jag är inte direkt orolig för bärigheten, frågan är om samma regler gäller för golv som vägg, måste man ha genomgående oorganiskt material i skivan eller duger vanlig golvgips med kartong?
 
K
gajon78 skrev:
Vart finner man regeln om att det skall vara minst 15 mm vid elvärmegolv?
Jag hade elektrikern här idag och han förtod inte varför jag tyckte att det behövde vara minst 15 mm spackel ,han menade att man räknade hela djupet dvs även med klinkers, han sa att de normalt la mycket tunnare.
Dessutom sa han (och det stod på paketet ) att man sklule ha max 30 mm från kabel till färdig yta annars blir det för trögt för värmen. Spacklar man med 15 som tunnast och sen fall utåt då blir det betydligt högre än så.

Dessutom hade han aldrig hört om att man skulle ha 20 cm till golvbrunn, så gjorde aldrig de "då blir det ju kallt där man står"!? var hans kommentar.


Kommentarer?
Branschreglerna säger 12 mm och det har ju med uppstyvningen av underlaget att göra eftersom vi talat träbjälklag nu. Sen har ju tillverkaren av spacklet samt tillverkaren av tätskiktet en del i talan. Generellt så håller man kabeln ca 10-20 cm från brunn för att inte riskera att ha sönder den när man skrapar fallet samt att man vill undvika att ev. torka ut vattenlåset.
 
Min golvlösning i badrummet blir som följer: Reglat cc30=>22mm golvspån=>vattenburen golvvärme i rörhållare som gjuts in i betong=>flytspackling för fall
Har inte riktigt klurat ut hur tjockt jag ska gjuta över rören. Har hört 20 mm men vet inte om det inkluderar spackel, fix och klinker också.
 
K
Miss_Spyro skrev:
Min golvlösning i badrummet blir som följer: Reglat cc30=>22mm golvspån=>vattenburen golvvärme i rörhållare som gjuts in i betong=>flytspackling för fall
Har inte riktigt klurat ut hur tjockt jag ska gjuta över rören. Har hört 20 mm men vet inte om det inkluderar spackel, fix och klinker också.
Kolla vad rörtillverkaren rekommenderar och sen lyssnar du med den som säljer spacklet. Högst siffra vinner, helt enkelt. Använder ni betong så blir det antagligen mycket tjockare är flytspackel samt en mycket längre väntetid innan ni kan gå vidare i arbetet .
 
Vi kom visst ifrån grundfrågan här, vad ska, måste, bör, rekommenderas man ha för sorts (gips)skiva i badrumsgolvet?

Jag har frågat runt och det verkar oklart vad som gäller. Jag kommenterade till en s.k expert att om allt annat än de senaste reglerna med i princip helsvetsade plastmattor och inget trä i badrumsväggar är helt förkastligt så borde alla badrum som någonsin byggts hittills vara mögelbomber. Han höll med om att så är det ju inte, men kunde fortfarande inte säga exakt vad som gäller.

Finns det golvgips av den nya varianten med glasfiber istället för kartong?
Eller kan man fortfarande använda den gamla sorten?
Eller är det minerit/aquapanel som gäller.
Eller helgjuten betong?
Eller bara flytspackel?

Eller en kombination av ovanstående?
 
K
men hempularen har ju svarat på din fråga. Första svaret du fick i tråden.
 
Man kan använda en oorganisk gipsskiva som underlag.

15 mm Humid board limmad med t.ex Ardex S48 på träbjälklag c600 med 22 mm spån uppfyller styvhetskraven enligt BKR's branschregler.

Humid Board på golv
 
K
Visst gör det det, men man måste ändå spackla eftersom det inte är tillåtet att montera tätskikt på skivmaterial på golv. Med tanke på vad skivan och S48 kostar och att det blir fler arbetsmoment så kan man lika gärna spackla direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.