Elslingan över eller under armeringsnätet vid flytspackling? Kabeln är från Ardex.
Slinga även under badkaret, eller är det onödigt?

Tack på förhand.
 
Två snabba svar från en glad amatör,

1) Elslingan över armeringsnätet.

2) Onödigt att ha en elslinga under badkaret,
 
Har förstått att man ska inte ha slingor precis där WC-stol är heller. Risk för att man dra i skruvarna i slingorna. Eller så att nuförtiden limmas alltid stolarna fast ...
 
StefanStuga skrev:
Har förstått att man ska inte ha slingor precis där WC-stol är heller. Risk för att man dra i skruvarna i slingorna. Eller så att nuförtiden limmas alltid stolarna fast ...
Man limmar toan. Det kommer vi att göra. Det blir bara bökigt att ta hänsyn till sådan saker.

Farför inte ha under bardkar. Är väl skönt att vatten som skvätter och rinner torkar upp snabbt. Då är det inte heller blött under badkaret då man skall damsuga och likn. Mindre risk för lukt och likn. Det är vad jag tycker.
 
Slingor för komfort behöver ju inte ligga där man inte sätter fötterna. Men å andra sidan kanske karet åker ut om man vill sätta fötterna där i framtiden. Tror att detta med ej slinga under kar har att göra med att man inte kan ha slingor som ej är självreglerande under stora fast monterade grejer som sitter mot golv då slingan kan bli för varm.
 
snuttjulle skrev:
Slingor för komfort behöver ju inte ligga där man inte sätter fötterna. Men å andra sidan kanske karet åker ut om man vill sätta fötterna där i framtiden. Tror att detta med ej slinga under kar har att göra med att man inte kan ha slingor som ej är självreglerande under stora fast monterade grejer som sitter mot golv då slingan kan bli för varm.
Rätt så, slingor som läggs under badkaret måste vara självreglerande annars bränner de sönder. I vårt gamla badrum med icke självreglerande slingor blev det äckligt varmt när våra EXTREMT VÄLUPPFOSTRADE BARN slängde badhandukarna på golvet och det låg en matta på golvet också. Då blev den fria ytan att avge värme till rummet för liten och under högen med isolerande textil var golvet så varm så det inte gick att gå på det.:eek:
 
Vi lägger alltid slingan i hela badrummet, lämmar 40 cm runt toan.

//elektrikern
 
En liten varning. En polare "snålade" på värmedragningen i köksgolvet. Nu har han tvingats lägga roxull under bänkskåpen för det drar kalluft som f...n. Visserligen bor han i ett 1800-talshus, men varför chansa när det handlar om några futtiga meter slang?
 
Dom bränns inte sönder det som kan bli problem är att packningar å sånt torkar sönder snabbare när det blir varmt under badkar å ex tvättmaskin/tork.

Men runt toastolen ska du vara vaksam utifall nån gång i framtiden du eller nån vill sätta fast stolen med skruv så slipper ni ha sönder slingan!!
 
Vill slänga in en liknande fråga...
Kommer att ha vattenburen golvvärme i badrummet om en vecka. Men inte i bastun. Åsikter?
 
småstuga skrev:
Vill slänga in en liknande fråga...
Kommer att ha vattenburen golvvärme i badrummet om en vecka. Men inte i bastun. Åsikter?
Det tror jag är lugnt. Det rör sig inte om samma golvyta, och när du väl bastar har du ingen nytta av golvvärmen, förutom efteråt om du använder mycket vatten i aggregatet. Jag tänker på att golvet blir blöttm närman blaskar med vattnet...
 
Då blir det golvvärme i badrummet och så får aggregatet jobba i bastun.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.