K
Jaha, ser man på.  
De ex. jag sett har haft slukristen fast i ett stycke ihop med själva brunnen. Enda löstagbara delen har varit själva gallret. Ser också att produktkatalogen är helt annorlunda, så de har väl förbättrat konstruktionen och det är ju bra! :)
Jag får helt enkelt erkänna att jag haft fel på just den punkten då (att vatten stannar kvar på dold yta), om nu vattnet kan ta sig ner i brunnen under slukristen.
Sorry... :)

... men totalt godkännande saknas fortfarande tyvärr.

ktm250 skrev:
Brunnen i sig är ju godkänd för att, som sagt: Hälla vatten i. Men för att försäkringsbolagen ska godkänna den så måste det ju också finnas godkända tätskiktssystem och det gör det inte idag.
Inte inom hela EU? Danmark t.ex. Har jag svårt att tro (då torde företaget konkat för länge sedan).

I många andra fall gäller ju att om en produkt är godkänd i ett EU-land så skall den anses vara godkänd i hela EU. Nu fungerar det ju inte så i praktiken inom vissa protektionistiska branscher, så det vore intressant att få saken prövad.

K
Den kanske är godkänd i andra EU-länder med tätskikt och allt, vad vet jag?, men neråt i Europa har de inte heller samma krav på våtrum som vi har i Sverige.
Bara för några år sen så var Sverige det enda landet i hela Europa som hade krav på fall tex. Hur det ser ut idag är jag tyvärr inte uppdaterad på.

I vissa lägen så spelar inte EU nån roll, tycker jag, eftersom olika klimat och byggnadssätt ställer olika krav.
Jag skulle då inte vilja bo i... säg Umeå i ett hus som klarar de brittiska reglerna på tex isolering och våtrum ;)

Fast i det här fallet (golvbrunnar) så spelar ju det knappast någon roll var huset ligger?

ktm250 skrev:
Den kanske är godkänd i andra EU-länder med tätskikt och allt, vad vet jag?, men neråt i Europa har de inte heller samma krav på våtrum som vi har i Sverige.
Bara för några år sen så var Sverige det enda landet i hela Europa som hade krav på fall tex. Hur det ser ut idag är jag tyvärr inte uppdaterad på.

I vissa lägen så spelar inte EU nån roll, tycker jag, eftersom olika klimat och byggnadssätt ställer olika krav.
Jag skulle då inte vilja bo i... säg Umeå i ett hus som klarar de brittiska reglerna på tex isolering och våtrum ;)
En liten notis bara,
99% av våra tätskikt för kakel kommer från tillverkare i Europa som utvecklat systemen för resten av Europa, inte Sverige.
Sedan är det våra organ som provar och godkänner på uppdrag och bekostnad av tillverkaren.
Golvbrunnar ligger kanske mer på nationell nivå, ingen som bemödat sig att klassa sina brunnar för Sverige.
Har svårt att tänka mig att ex Tyska golvbrunnar skulle vara så otroligt mycket sämre än ex Purus.  
(som för övrigt är jäkligt oklart vilken klämring man ska ha till brunnen, brunnen blir knappast bättre av bristfälliga instruktioner och att monteras med fel klämring)

Sedan är det väl så att våra hus är avsevärt mycket sämre ur fuktskade synpunkt än Europeiska. Trä och gips är inga höjdare i kombination med fuktgenomslag, i alla fall inte om man jämför med stenmaterial och puts.
Så ur just denna sunpunkt är våra byggnader generell sett känsligare och kräver bra lösningar för att inte ta skada.

Mvh

P
Tänkte ta upp frågan om dessa avlopp/bunnar igen.
www.unidrain.se så säger man att dom är godkända.
Skulle så vilja slippa att stå på brunnen när man duschar...
Är det någon som har monterat?

P
tänkte lyfta denna tråd
Vad säger man idag om tex www.unidrain.se?
Det vore fint att inte behöva stå "på" brunnen i duschen

Problemet är nog att hitta en leverantör av tätskikt som godkänner montering av Unidrain intill vägg. Frågade en säljare på Hus & Hem i Gbg senast, och han kände i.a.f. inte till några godkända system för träbjälklag.

Men det kan ju ha ändrats sedan dess. Kontakta dem och hör efter.

Ja det där med godkännande är ett evigt gissel. När vi byggde nytt i somras lyckades jag i alla fall få tag på "handlingar" från Lip där de godkände konstruktionen i form av en montageanvisning jag kunde ge kakelfirman i handen.

Personen jag fick detta av var tydligen överhuvud gällande deras godkännanden etc och enligt honom var det en bra konstruktion bara man följde deras anvisningar. Lip hade dock inte (i somras) ett officiellt godkännande då detta dels tog lång tid att få fram + att dom ville vänta in dom nya mer generella reglerna för golvbrunnar som höll på att tas fram. Kommer inte ihåg vilket organ som höll på med detta.

Tror det gick en sisådär 50-60 telefonsamtal och en herrans massa veckor innan jag fick klartecken från alla inblandade...(tätskiktsleverantören, kakelfirman, grundläggningsfirman, tom rörfirman hade åsikter fast de inte hade något med saken att göra). Det kändes verkligen som om man lågt längst fram i spåret och plogade. De flesta jag snackade med i ärendet hade även nollkoll, men det hindrade dem inte från att spy ur sig en massa lögner och halvsanningar.

Oj, kom visst lite off track där ;)

På Unidrains sida listas f.ö. godkända tätskiktssystem. Anledningen till att vi inte använde oss av något av dessa var främst att kakelfirman ville köra rollat tätskikt och de som då var godkända var alla mattor.

zno skrev:
På Unidrains sida listas f.ö. godkända tätskiktssystem. Anledningen till att vi inte använde oss av något av dessa var främst att kakelfirman ville köra rollat tätskikt och de som då var godkända var alla mattor.
Har faktiskt letat, men hittar inte den listan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.