2 558 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Läcka i vägg till badrum
Upptäckte att vi haft en läcka i en koppling i väggen till vårt badrum, med lucka och skvallerrör. Dock var luckan inte tillräckligt tätad, dvs vattnet rann inte ut genom skvallerröret utan ner i golvet. Parkettgolvet utanför badrummet är nu upprivet, stod vatten ovanpå bottenplattan.
Nu väntar vi på försäkringsbolaget, byggarens, vi har fortfarande garanti, för bedömning av åtgärder.
Hur tror ni badrummet har klarat sig? Det har ju kommit vattet på plattan, under tätskicktet. Hindrar tätskicktet att vattnet går in under badrummet eller är det troligt att plattan under badrummet har blivit våt också?
Om plattan har blivit våt under badrummet kan den torka ut utan att riva badrummet och hur klarar tätskicktet detta?
Hemskt glad för åsikter så jag kan ställa rätt frågor när försäkringsbolaget bedömmer.
Nu väntar vi på försäkringsbolaget, byggarens, vi har fortfarande garanti, för bedömning av åtgärder.
Hur tror ni badrummet har klarat sig? Det har ju kommit vattet på plattan, under tätskicktet. Hindrar tätskicktet att vattnet går in under badrummet eller är det troligt att plattan under badrummet har blivit våt också?
Om plattan har blivit våt under badrummet kan den torka ut utan att riva badrummet och hur klarar tätskicktet detta?
Hemskt glad för åsikter så jag kan ställa rätt frågor när försäkringsbolaget bedömmer.
Det beror på hur mycket vatten som läckt ut, det går att avgöra med fuktmätare så se till att en sådan mätning görs.
Däremot så är jag nyfiken på hur en rör-i-rör-box kan läcka nedåt? Det finns väl ingen lucka nedåt? Eller är det en vägghängd toa det handlar om? Även där måste vattnet samlas på det tätskikt som skall finnas under tanken.
Däremot så är jag nyfiken på hur en rör-i-rör-box kan läcka nedåt? Det finns väl ingen lucka nedåt? Eller är det en vägghängd toa det handlar om? Även där måste vattnet samlas på det tätskikt som skall finnas under tanken.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ingen riktig rör-i-rör-box, det är fyllt med flytspackel mellan väggreglarna och sen målat med tätningsskickt. Dock var inte tätningsskicktet riktigt gjort vilket gjort att vatten rann ner...
Fuktmätningsfirma är nu beställd av byggarens försäkringsbolag. Fuktfirman får avgöra omfattningen är det sagt.
Fuktmätningsfirma är nu beställd av byggarens försäkringsbolag. Fuktfirman får avgöra omfattningen är det sagt.
Klicka här för att svara