Hej. Håller på och bygger ett badrum, ca: 8 m2 golvyta, 2.35 m i takhöjd. Det kommer att gå bort ca: 4 m2 golvyta pga. innbyggt badkar, duschhörn, toastol.
Elektrikern säger att det blir klent med bara 4 m2 golvvärme.?
Jag hävdar att man anv. 120W/m2, stämmer detta
Eller vad tror ni?

Förstår inte riktigt vad du menar? 120w golvvärme x 4 spritt på 4 kvm av 8 kvmbadrum?
Beror väldigt mycket på andra faktorer men vet man hur mycket värme man tillfört tidigare är det ganska lätt att räkna ut om det räcker. En tumregel är 75w per kvm, men det är mycket generellt räknat och skall tas för vad det är, just en genomsnittlig gissning som faller om man har för stort fönster eller för bra isolerat.

Totala golvytan är 8 m2, 2 går bort för inkaklat badkar, 0,5 för wc, 1,5 för duschhörn. jag får 4 m2 kvar som ska värma ett klinkrat golv. Några andra värmekällor har jag inte planerat förutom en handukstork. Lite klent att bara ha 4 m2 värme i golvet med ca: 120w/m2 enl. elkillen.
Är det ok att värmegolv i duschhörn?

Klart du skall ha värmegolv i duschen, varför inte? Klart det är OK. För du har väl inget duschkar?

Kan verkligen rekomendera L&K minikretsventil för vattenburen golvvärme. Minikretsventilen behöver ingen egen cirkpump, men klarar då bara max 5 m2. Men, det räcker väl. Ventilen går väl på 1 500 kr, PEX (15 mm även om det ska fungera med 12 enl L&K) och sedan inkoppling av röris. Det är ju inte raketforskning, så det går ju lika bra att koppla ihop själv.

För andra trådläsare som bor i lägenhet (fick känslan att det var kåk här): Varmvatten är "gratis", el dyrt.

ok, tack för svar, wedin. Ja det är en kåk med vattenburen värme(eldar med ved)
Vet du några bra produkter för för att få ner värmen i golvet och vad mer för tekniska lösningar behöver göras, typ med golvet.
Nu ligger 22mm spånskiva på reglar.

Att bygga ovanpå spånet skulle nog inte vara mitt val... Jag skulle plocka bort golvspånet och gjuta upp från blindbotten med EPS-cement. Dels är det fjäderlätt och dels så isolerar det bra så värmen sticker inte iväg åt andra riktningar än man vill. På EPS:en lägger du rotnät som du sedan buntbandar fast PEX-slangen på. Efter det är det dags att flytspackla över det hela. Är man glad amatör så är det bäst att kosta på sig den lilla dutten extra primer som två flytningar innebär, en första för att jämna av och gjuta in PEX-slangen och en andra för fall. (Ingen primer på EPS:en behövs dock)

Att tänka på vid EPS är att man måste blanda ordentligt bra. Det är inget krångel, bara man är nogrann och verkligen kollar så att det inte finns lösa "puffar" av frigolitkulorna. Själv fyllde jag längst ner med lecakulor, sedan plast och sedan en kaka EPS. Leca är ju billigare och det behövs inte mer än 5 cm EPS och avjämning (varav 2 cm EPS). Själv tror jag dock att det blev 15 cm EPS upp till toppen av golvbjälkarna och sedan avjämning ovanpå det.

http://www.epscement.com//general/documents/pdf/Badrumsgolv_pa_trabjalklag_105.pdf

http://www.lksystems.se/Documents/L...onsumentbroschyrer/33_g_1_1-9_0509_screen.pdf

Redigerat:
Wedin:

Har du koll på vad EPS kostar?

Och var man kan köpa det?

Redigerat:
Wedin.
Tack för svaret, du är en klippa.
Jag har redan isolerat golv och reglat väggar, golvspånskivan följde med för att jag har samma golvhöjd i intillliggande rum.
Ytterligare en "dum"fråga, kan man våtsäkra med den här nya gummiduken som är godkänd av branschen och ovanpå detta lägga på avjämningsmassa, golvvärmen, flytspackel och sedan lägga klinker. Eller måste det finnas gips i botten?

Hej igen, wedin
Lägger ett svar här själv, läste på jon s tråd, läs innan du frågar. Förutom att du vill svara på ovanstående fråga, kan det vara en möjlighet att lägga/gjuta med epscement ovanpå golvspånet?. Lite rörigt nu men kan du svara på nåt, tackar jag

@mandus Finns på "alla" byggvarhus K-Rauta, Beijer, Bauhaus osv kostar väl mellan 150 - 180 kr säcken (50 liter).

@leomalva Om du har ett bra golv, så skippa EPS. Den är bra, men ovanpå golvspån flytspacklar du. Vitsen med EPS är att man snabbt har ett stabilt golv som inte bygger så högt, samtidigt som det är välisolerat och inte väger så mycket. Den enda höjd över toppen på golvbjälkarna som bygger extra är minsta höjden för pex-slangen i flytspackel, 24 mm har jag för mig L&K tycker med 12 mm slang.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.