Hej!

Har kollat en del på våtrumsskivor, alla jag hittar har bredden 90cm, finns det inga som har bredd på 120 cm?
På byggmax hemsida står det "SAMMA C/C-KRAV SOM DÅ MAN ANVÄNDE ”VANLIG” GIPS.
Vägg: Ett lager gips, Maximalt centrumavstånd: 300mm."

Innebär det att cc avstånd på reglarna ska vara 300 mm?

Vi har ett dörrhål vi ska sätta igen, hålet är 105 cm.
Hur ska jag sätta reglarna?

Mvh
/C

Det finns våtrumsskivor som är 60 breda, annars lägger du skivorna ner om du har en 90 skiva. Jag hade nog satt fyra reglar i öppningen och enkelgips. Är det dessutom en innervägg utan plast i och inte i närheten av dusch eller bad så hade jag satt vanliga gipsskivor istället.

Att lägga skivorna ner var en bra idé.
Vanligt gips har vi också funderat på, fast så värst mycket BKR är det ju inte.... :-)

4 reglar blir det hursom och troligen liggande våtrumsskiva.
Tack för hjälpen!
/C

DrKassler skrev:
Har kollat en del på våtrumsskivor, alla jag hittar har bredden 90cm, finns det inga som har bredd på 120 cm?
De Masterboard jag köpte har bredden 120 cm.

DrKassler skrev:
Att lägga skivorna ner var en bra idé.
Vanligt gips har vi också funderat på, fast så värst mycket BKR är det ju inte.... :-)

4 reglar blir det hursom och troligen liggande våtrumsskiva.
Tack för hjälpen!
/C
Är det inte enklare att smälla dit några reglar till, istället för att sätta liggande kortlingar för skarven mellan skivorna ?
Sitter det cc 60 nu, så är det ju bara att klappa dit en till emellan varje ..

Om du inte menade att bara sätta igen dörren, då är jag med..

Redigerat:
K
cc-kravet förr var max 450 mm enkelgips och 600 mm dubbelgips. Man satte dock cc 400 mm när man körde 120-skivorna för att få ihop det schysst.

För att uppnå godkänd böjstyvhet på en våtrumsvägg (keramikklädd) gäller cc300 med ett lag gips och cc450 med två lag.

Det blir cc 30 och enkel-skiva av masterboard, vill inte ta några genvägar..

Tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.