Hej, väldigt ny här ,men ändå hunnit gå igenom de flesta inlägg rörande badrum,
Inklusive jon_h's "läs innan du frågar".

Och det som slår mig är att nästan ingen skriver nåt om matta och våtrumstapet.
Vilka regler gäller för golv/vägg underlag, funkar gips och golvspånskiva?
Tätskikt behövs väl knappast ,men man kan ju inte vara 100%
Om man skruvar fast golvskivan ,spacklar man då och lägger mattan direkt på spånskivan?
osv osv
(finns skitsnygga tapeter för våtrum :) om man e en fattig en...

T
För vägg/golvmatta gäller GVK:s regler och ja du får ha vanlig pappgips och inget tätskikt eftersom det är mattan som är tätskiktet.

Flytspackling på spån sedan matta på det.

Men måste man alltid flytspackla? blir kanske för ojämt annars?
Jag menar våtrumsmattan är ju så tjock.

Om du vill att vattnet ska rinna mot brunnen så är det bra att spackla golvet :)
Våtrumsmattan är 1-1,5mm tjock.

Men det är inte nödvändigt att spackla golvet under platsmatta om det ligger plant golvgips, eller?
Tycker det känns lite onödigt i en gästtoalett på 3 kvm i en gäststuga.
Golvbrunn finns i golvet, men med en plastmatta på golvet så rinner ju vatten på golvet ner i golvbrunnen ändå, utan spacklat fall.

måste bara fråga om du kan länka lite till snygga våtrumstapeter?
Mvh Nicholas

Jag har nyss lagt ny matta på golv och vägg. Väggmattan är skarvlös.

Golvet flytspacklades för att få fall och en jämn yta. Tro mig, minsta ojämnhet syns genom mattan.

Trevligt med ny matta.

Jag ska också lägga ny matta och har golvgips på golvet, men eftersom det är en gästtoalett i en gäststuga som kanske används en vecka per år så vill jag inte lägga för mycket pengar på det utan tänkte att det borde gå att lägga mattan direkt på golvgipset och kanske skära gipset snett närmast golvbrunnen för lokalt fall.

Har en förhöjningsring på 13 mm, men golvgipset är bara 12,5 mm men det kanske funkar ändå? Vill göra så mycket som möjligt själv för att komma billigt undan, bara låta mattläggare lägga mattan så den blir tät i hörn och genomföringar.

Consensus skrev:
Jag har nyss lagt ny matta på golv och vägg. Väggmattan är skarvlös.

Golvet flytspacklades för att få fall och en jämn yta. Tro mig, minsta ojämnhet syns genom mattan.
Skulle du kunna posta en bild på badrummet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.