2 401 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vad gäller egentligen om toagolv under klinker?
Har sökt lite i forat men det har uppstått lite motsägelser:
-Nej, du behöver inget flytspackel för du skall inte ha något fall.
-Jo, flytspackel måste du ha för du får inte sätta tätskiktet direkt på skivan.
Det jag vill ha är ett golv på min gästtoa som är enligt de senaste reglerna,BBV, eftersom jag skall lägga klinkel. Och vad jag förstått så gäller följanden för våtrum, även om en toa inte är ett våtrum så skall väl golvet gå efter de reglerna:
Ur BBV: "På golv skall skivor inte utgöra underlag
för tätskikt. Dock kan skivmaterial vara underliggande
konstruktion för avjämningsmassa/
spackel som underlag för tätskikt."
Enligt detta så måste man ha avjämningsmassa även på toalettrum? Skall man i så fall armera flytspacklet med något nät?
Jag bör alltså se till att det är regla cc30 i botten, lägga på en 12 mm mineritskiva, sedan armeringsnät och hälla på minst 12 mm flytspackel, följt av primer och sist tätskikt?
-Nej, du behöver inget flytspackel för du skall inte ha något fall.
-Jo, flytspackel måste du ha för du får inte sätta tätskiktet direkt på skivan.
Det jag vill ha är ett golv på min gästtoa som är enligt de senaste reglerna,BBV, eftersom jag skall lägga klinkel. Och vad jag förstått så gäller följanden för våtrum, även om en toa inte är ett våtrum så skall väl golvet gå efter de reglerna:
Ur BBV: "På golv skall skivor inte utgöra underlag
för tätskikt. Dock kan skivmaterial vara underliggande
konstruktion för avjämningsmassa/
spackel som underlag för tätskikt."
Enligt detta så måste man ha avjämningsmassa även på toalettrum? Skall man i så fall armera flytspacklet med något nät?
Jag bör alltså se till att det är regla cc30 i botten, lägga på en 12 mm mineritskiva, sedan armeringsnät och hälla på minst 12 mm flytspackel, följt av primer och sist tätskikt?
"Som våtrum betraktas ett utrymme där golv- och väggytor helt eller delvis kan utsättas för vattenspolning, vattenspill eller kan utsättas för läckande vatten. Reglerna omfattar även golv i utrymmen som normalt inte betraktas som våtrum. Sådana kan vara toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare."
Däremot behöver du inte lägga minerit under, det räcker med (fiberförstärkt) flytspackel. (Om c/c är tillräckligt för att behålla nuvarande golvskivor!?)
Däremot behöver du inte lägga minerit under, det räcker med (fiberförstärkt) flytspackel. (Om c/c är tillräckligt för att behålla nuvarande golvskivor!?)
Det är ingenting på reglarna. Har strippat bort allting. Skall lägga kortlingar på cc30 mellan 60-balkarna. Jag har begränsat med takhöjd, pga sneväggen så det är viktigt att golvet blir med så låg tjocklek som möjligt. Tänkte att minerit var starkt så jag slapp bygga så många lager.... Och flytspackel låter meckigt och dyrt, måste jag ha detta för att tätskiktets skull ( det låter ju så enligt BBV: att man inte få lägga det direkt på skivkonstruktionen)?wedin skrev:"Som våtrum betraktas ett utrymme där golv- och väggytor helt eller delvis kan utsättas för vattenspolning, vattenspill eller kan utsättas för läckande vatten. Reglerna omfattar även golv i utrymmen som normalt inte betraktas som våtrum. Sådana kan vara toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare."
Du är "golvlös" för tillfället alltså? Jag har talat mig varm för EPS-cement i en annan tråd här gällande val av golvkonstruktion. Med EPS-cement i är det inte helt givet att du ens behöver komma upp i c/c 300. EPS-cement är en lättbetong med "frigolitkulor" som gör den både lätt och värmeisolerande. Du gjuter då upp till toppen (eller över om man vill) av golvbjälkarna med EPS. Tillsammans med flytspackellager (minst 20 mm och minst 30 mm EPS) blir lagret bärande. Bygghöjden borde kunna bli lite mindre än golvspån och flytspackel. Alternativet är att du gör som folk förr oftast gjort, skiter i tätskikt på muggen. Det är ju inte fel/dumt med tätskikt på WC, men i ärlighetens namn så är det nog inte där de flesta vattenskador inträffar. Men, men ska man gå efter boken, eller lite sunt förnuft...
Apropå flytspackel... Det är ju meckigare än att låta det bli. Men hur många m2 rör det sig om? Du kan räkna med 16 - 17 kg/m2 och cm i höjd. Ex 2 m2 och 2 cm flytspackel, då går det alltså åt 64 - 68 kg = knappt 3 säck. Bauhaus har fiberförstärkt "eget märke" för 189. Inte super super smidigt, men helt klart funkis, speciellt som du inte behöver tänka på fall. Maxit är lite dyrare och bättre. Kiilto har jag hört mindre bra om.
Apropå flytspackel... Det är ju meckigare än att låta det bli. Men hur många m2 rör det sig om? Du kan räkna med 16 - 17 kg/m2 och cm i höjd. Ex 2 m2 och 2 cm flytspackel, då går det alltså åt 64 - 68 kg = knappt 3 säck. Bauhaus har fiberförstärkt "eget märke" för 189. Inte super super smidigt, men helt klart funkis, speciellt som du inte behöver tänka på fall. Maxit är lite dyrare och bättre. Kiilto har jag hört mindre bra om.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Numera räknas väl även toatett som våtutrymme tror jag. Då är det bara att följa regelverket. Annars blir det problem vi en försäljning.
Eps cement är nog bra, men om enda syftet är att få en bärande konstruktion på reglar så blir det lägre bygghöjd med spånskiva och flytspackel. Då behöver inte spackelkakan vara självbärande, spånskivan står för bärigheten om det är reglat cc 30 under den. Och då behöver du bara några millimeter spackel, skall du ha fall eller elgolvvärme så bli det lite mer, men frotfarande mindre än 20mm.
Eps cement är nog bra, men om enda syftet är att få en bärande konstruktion på reglar så blir det lägre bygghöjd med spånskiva och flytspackel. Då behöver inte spackelkakan vara självbärande, spånskivan står för bärigheten om det är reglat cc 30 under den. Och då behöver du bara några millimeter spackel, skall du ha fall eller elgolvvärme så bli det lite mer, men frotfarande mindre än 20mm.
Klicka här för att svara