Blir formstabiliteten ok för kakel på en vägg med råspont + skruvad enkelgips? Eller behövs dubbelgips för detta? Alltså ingen fråga map tätskikt. Har fått dubbla budskap.

y98matan skrev:
Blir formstabiliteten ok för kakel på en vägg med råspont + skruvad enkelgips? Eller behövs dubbelgips för detta? Alltså ingen fråga map tätskikt. Har fått dubbla budskap.
Man får inte använda råspont på väggarna i våtutrumme enligt BKR.
Och inte pappgips heller.
Våtrumsskiva är det som gäller.
Jag satte dubbla reglar istället 30cc och kottlingar där man skall fästa möbler och dyl.

Nja, nu var inte frågan den, utan bara om stabiliteten blir ok. Det andra har jag tragglat igenom och beslutat mig om (kommer köra Armstrong tätskiktsmatta).

Det blir väldigt stabilt!

Jag har råspont o enkelgips i min pågående badrumsrenovering (som utförs av "krediterade" fackmän), väggarna är superstabila.

Håller tätskiktet (gummiduk på väggarna) tätt så är gips inga problem, om det inte håller tätt så blir det hantverksfirmans problem att åtgärda. Jag vet var deras brevlåda bor.....

Kul att se att någon tänker som jag!
Vi planerar också att bygga våra badrumsväggar av råspont + gips eller minerit. Vi har i vårt badrum två väggar av stående gammal bärande plank och där är vad jag kan förstå godkända skivor direkt på OK.

Det 70 år gamla badrum som vi rev hade de två andra väggarna av råspont och det verkar ha fungerat bra trots att "fuktspärren" då var tjära och tjärpapp med reverterad puts på.

Tack för hjälpen. Skruvar ni gipsen? Tänker på skruvskallar och tätskikt.

y98matan skrev:
Tack för hjälpen. Skruvar ni gipsen? Tänker på skruvskallar och tätskikt.
Du skruvar gipsen på vanligt sätt, cc 200 i ytterkanterna och cc300 i mitten. Du skall dra skruvarna så skallarna försänks 0,5-1 mm så då är det ju inget problem för tätskiktet.

Då får det bli så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.