Jag har precis tagit bort gammal och möglig silikonfog i hörnorna i vårt duschutrymme.
Bakom fanns "hårdfog" precis som mellan kakelplattorna.

Jag har hört att det då är helt onödigt med silikonfog - stämmer det?
Eller bör man sätta ändå?

/Fredrik
 
Tätskicktet sitter bakom kakelplattorna. Fogen är mest till för att det ska se snyggt ut. Att det sätts mjukfog i hörnen beror på att det inte ska spricka utifall väggen skulle röra sig lite av någon anledning.
 
BAS skrev:
Tätskicktet sitter bakom kakelplattorna. Fogen är mest till för att det ska se snyggt ut. Att det sätts mjukfog i hörnen beror på att det inte ska spricka utifall väggen skulle röra sig lite av någon anledning.
Tack för snabbt svar! När du säger att "det inte ska spricka" menar du hårdfogen då? Du råder mig då alltså att sätta silkonfog utanpå hårdfogen i hörnorna?

En annan fråga i ämnet; har sett ett verktyg i en tidning som jag tror heter fogskrapa, en 90-gradersvinklad kniv som man enkelt tar bort silikonfog med. Har frågat på alla de stora byggvaruhusen och ingen av dem hade hört talas om det. Är det ett specialverktyg och var får man tag på det iså fall?

/Fredrik
 
Fredrik L skrev:
Tack för snabbt svar! När du säger att "det inte ska spricka" menar du hårdfogen då? Du råder mig då alltså att sätta silkonfog utanpå hårdfogen i hörnorna?

En annan fråga i ämnet; har sett ett verktyg i en tidning som jag tror heter fogskrapa, en 90-gradersvinklad kniv som man enkelt tar bort silikonfog med. Har frågat på alla de stora byggvaruhusen och ingen av dem hade hört talas om det. Är det ett specialverktyg och var får man tag på det iså fall?

/Fredrik
Jag tog en vanlig mattkniv med rakblad och "snittade" upp längsmed fogen. Sen var det bara att köra med en stålborste för att få väck fogen. Gick på 20 min för ca 6 m fog.
 
T
Annars funkar en hällskrapa perfekt till att ta bort silikonfog!
 
Stålborste - bra förslag!

Vad är en Hällskrapa? Bild?
 
T
Fredrik L skrev:
Stålborste - bra förslag!

Vad är en Hällskrapa? Bild?
Hittar ingen på nätet men det är typ ett stort rakblad som sitter på ett plasthandtag, som en spackel ungefär.

Används egentligen till att skrapa rent keramikhällen på köksspisar!
 
Kallas även för rakbladsskrapa.
 
Ja köpte en sådan skrapa på byggmax för typ 10 :-. Vet inte om den finns kvar till försäljning, det var 1 år sedan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.