1 056 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Plast i taket?+fråga om el.värmegolv
Medlem
· Västragötaland
· 26 inlägg
Hejsan!
Jag håller på med en badrumsrenovering,och nu har de blivit dax att skruva upp gips i taket..
När jag rev ner de gamla taket så satt de plast ovanför gipsen,men behövs verkligen det?
Se´n har jag en fråga om el.värmematta som ska ligga på betongplattan och under klinkersen.
Jag hittade en matta (Quicknet) på bauhaus,är det något som ni kan rekomendera?
Men jag såg oxå att dom bara va i 0,5m bredd och i olika längder? jag vill täcka 1,5x2,5m...
Hur gör jag då?
Mvh Andreas
Jag håller på med en badrumsrenovering,och nu har de blivit dax att skruva upp gips i taket..
När jag rev ner de gamla taket så satt de plast ovanför gipsen,men behövs verkligen det?
Se´n har jag en fråga om el.värmematta som ska ligga på betongplattan och under klinkersen.
Jag hittade en matta (Quicknet) på bauhaus,är det något som ni kan rekomendera?
Men jag såg oxå att dom bara va i 0,5m bredd och i olika längder? jag vill täcka 1,5x2,5m...
Hur gör jag då?
Mvh Andreas
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
vad har du ovanför då? En våning eller yttertak?
Jag har bara lagt elgolv en gång, jag såg ingen fördel med mattorna, köpte ett system med lös kabel (Ebeco). Jag tror att man behöver ha ganska stora sammanhängande fria ytor för att tjäna tid med färdig matta. Det blir ändå lite special runt golvbrunn, vid toa stolen, där det skall vara möbler osv.
När det gäller golvvärme bör du konsultera en elektriker INNAN du lägger ut den själv (du fårr inte lägga golvvärme själv, fast det är ganska vanligt att man i samråd med elektriker gör det ändå). Kabeln skall isolationstestas några gånger innan badrummet är färdigt. Och de flesta av oss hempulare har inte tillgång till rätt utrustning (vanlig multimeter duger inte), så det är inte ett lämpligt hempularprojekt. Elektrikern kan vägra befatta sig med din golvvärme.
Jag har bara lagt elgolv en gång, jag såg ingen fördel med mattorna, köpte ett system med lös kabel (Ebeco). Jag tror att man behöver ha ganska stora sammanhängande fria ytor för att tjäna tid med färdig matta. Det blir ändå lite special runt golvbrunn, vid toa stolen, där det skall vara möbler osv.
När det gäller golvvärme bör du konsultera en elektriker INNAN du lägger ut den själv (du fårr inte lägga golvvärme själv, fast det är ganska vanligt att man i samråd med elektriker gör det ändå). Kabeln skall isolationstestas några gånger innan badrummet är färdigt. Och de flesta av oss hempulare har inte tillgång till rätt utrustning (vanlig multimeter duger inte), så det är inte ett lämpligt hempularprojekt. Elektrikern kan vägra befatta sig med din golvvärme.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Personligen har jag plast bakom spikläkten till pärlsponten som vi har i badrumstaket. Sen sitter det en fuktstyrd paxfläkt högst upp närmast taket som transporterar bort fukten ut i det fria ur badrummet. Att ha plasten ovanför gipsen låter bara galet för mig.
Tätguckan är sedan rollad över plasten som är nedvikt på väggarna så rummet är helt våtsäkrat.
//Rob
Tätguckan är sedan rollad över plasten som är nedvikt på väggarna så rummet är helt våtsäkrat.
//Rob
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Quicknet? Det är väl Thorin Thorin? Isåfall är det samma som jag har använt. 90w/m2. Inget "speciellt med den. Den verkar göra vad den ska iallafall. Har använt Devimat också och jag upplever dem likvärdiga.andreasale skrev:
Det går inte att skarva eller kapa den. Du anger hur många kvadrat den ska täcka och får den längd som behövs. Tänk på att kvadratmetrarna som täcks av golvvärme är mindre än totala ytan. Den ska inte läggas ända mot vägg och inte under fast indredning (tex toastolen)
Att den är på matta är inget problem. Man rullar ut en rad och när man kommer till andra väggen så klipper man upp nätmattan, viker runt den och fortsätter med nästa rad. Är det konstiga knixar så kan man klippa bort nätmattan just där det behövs och lägga värmekabeln fritt runt "hindret".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden