Hej!

Här kommer mitt första inlägg, sedan jag blev medlem för månader sen, har haft stor användning av all Er kunskap, skönt att folk är så villiga att hjälpa varandra!

Nu till saken:

Jag är i tagen och renoverar mitt badrum, har rivit ner de gamla skivorna från -65 från väggarna och under sitter masonit som är påspikad på reglad plank vägg, är det möjligt att skruva våtrumskiva rätt på denna konstruktionen?

Vilken skiva rekommenderar ni?, Minerit Vt, Masterboard Wet area Board (Byggmax)

Om man bara vill sätta Våtrumsskiva i duschdelen, vad kan man använda för skivor i övriga delen då?

Från en undrande!

Om bara underlaget är vågrätt och slätt så är plankvägg mycket bra underlag för våtrumsskivor. Du kan sätta vilken godkänd skiva som helst, vi brukar köra med Marmox, men det beror på att vår leverantör har den i sortimentet.
Du ska ha våtrumsskiva i hela utrymmet.

Har du någon isolering utanför plankväggen? "Isoleringen" brukar ibland bestå av den luftspalt du rivit bort. Utanpå plankväggen brukar det vara bara vindpapp och panel om ingen tilläggsisolering gjorts.

Har inte rört väggen än, det sitter masonit på väggarna och jag har mätt upp med passet och väggarna är spik raka, Vore ju guld att bara skruva upp skivorna som det är!

Skall man hårddra det så kan man väl tolka det som om plankväggen är en del av husets konstruktion och därmed kan vara kvar. Däremot borde kanske masoniten bort om man skall vara regeltaliban...

Personligen skulle jag nog låta masoniten vara och skruva upp någon oorganisk gipsskiva, typ Humidboard. Åtminstone istället för minerit.

Elvis69 skrev:
Personligen skulle jag nog låta masoniten vara och skruva upp någon oorganisk gipsskiva, typ Humidboard. Åtminstone istället för minerit.

Kan du utveckla det? Vad gör mineriten till en sämre skiva i detta fallet?

Jag har också en vägg av 70mm plank som nu är helt ren, fast den är en innervägg. Lite ojämn är den då vissa plankor har slagit sig lite, den kanske kan jämnas på lämpligt sätt, det är fullt med spikar så det är lite svårt att hyvla. Jag funderar också på att sätta våtrumsskiva direkt på här. Fast för mig blir det "den torra delen" av badrummet så det kommer aldrig något vatten här. Jag har funderat att köpa Bauhaus cementbaserade skivor i övrigt och då kanske man kör vidare med samma skivor här. Jag tror att de cementbaserade skivorna är lite stadigare, vilket är bra för de övriga väggarna då jag har en innervägg med 45mm reglar som jag kämpat för att få stadig. Den omedelbara nackdel som jag ser med Minerit är att de är så dyra. Bauhaus skivor kostar 399, Minerit kostade ca 700 i en affär där jag frågade. 399 känns redan dyrt så det räcker. Jag vet inte vilken skiva som spricker lättast om det är lite ojämnt, de cementbaserade skivorna kändes lite sköra och tunga är de.

Har också tänkt använda min plankvägg som underlag. Jag fick lite tips i den här tråden.

coolone skrev:
Kan du utveckla det? Vad gör mineriten till en sämre skiva i detta fallet?
Det är nog ingen sämre skiva i sig. Tycker att gipsen är enklare att bearbeta helt enkelt

Elvis69 skrev:
Det är nog ingen sämre skiva i sig. Tycker att gipsen är enklare att bearbeta helt enkelt
Tänkte just på om Humidboard var bättre än Minerit Vt att skruva upp på en plankvägg med masonit? Något med sammansättningen i skivan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.