Ska renovera badrummet och hörde av en bekant att det är helt okey att använda befintlig våtrumsmatta(svetsat) som underlag och tätskikt vid kakling, detsamma skulle gälla golvmattan som skulle kunna ligga under klinkers. Stämmer detta?

Jag har hört både och. Vissa säger att det är OK och andra säger att det finns risk att fixen kan reagera med plasten och lösa upp denna, vilket vore katastrof. Jag skulle ha kollat med tillverkaren av den fix du tänkte använda först.

En anledning till de olika svaren, är att det delvis beror på vilken matta du väljer OCH vilket kakelfix du väljer.

Det tillverkas mattor som tål fix, och det finns fix som inte bryter ned vissa mattor.

Det fanns en tråd med hänvisning till en lista med mattor som var godkända för ändamålet. Kommer inte ihåg om listan fanns hos GVK eller hos en fix tillerkare. Jag tror att man måste ha svart på vitt att just detta fix är testat och godkänt med just denna typ av matta.

Men om man kaklar direkt på en matta av okänd typ från ex. 80 talet så är det troligen mycket stor risk att mattan bryts ned.

Det finns fler problem med att kakla direkt på matta. Dels så anses det finnas risk att limmet som håller mattan inte tål den stora belastningen från tungt kakel, utan kommer att släppa efter ett tag, det kanske är mer av ett formellt problem (ingen vågar garantera hållfastheten).

Dels ett mer reelt problem. Väggar och golv med matta är oftast inte reglade så tätt som det krävs för kakel/klinkers. Risken är alltså stor att golvet böjs ned för mycket och plattorna spricker eller lossnar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.