19 696 läst ·
41 svar
20k läst
41 svar
Ny brunn eller inte?
Du kanske sparar lite arbetstid på att såga först men tänk på att du måste vänta en kvart mellan varje snitt för att dammet ska lägga sig så att du kan se något.
Frågan är om du inte ska borra några hål en dm från brunkanten så du har något att börja bila i. Med tanke att du ska undvika knacka på själva brunnen.
Frågan är om du inte ska borra några hål en dm från brunkanten så du har något att börja bila i. Med tanke att du ska undvika knacka på själva brunnen.
Med rondell skär du ju ner i betongen så det blir mycket dammigt , när du bilar blir det ju större bitar och därför dammar det inte så mycket mot att skära i betongen.
Men klart det kommer att damma, så kanske ett munskydd inte vore fel
lycka till nu !
Men klart det kommer att damma, så kanske ett munskydd inte vore fel
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Jag höll på igår och ta bort de sista plankor i bastugolvet, själva förberedelsen innan bilning alltså. Skulle slå bort en murken brädbit med hammaren, i den träbiten satt en spik. Det flög iväg och träffade mina skyddsglas och det blev en repa. Väldigt tacksam för att jag har dem och använde dem då.
Nu är det ett par timmar arbete till innan jag kan bila. Det är fortfarande lite lister under väggen i bastun som ska bort, efter de är borta så är det bilningsdags. När jag sen kommer att gjuta, så kommer jag gjuta endast mot betongen. Kommer fylla med betongen tills jag har cirka 12-15 mm kvar till den stående väggpanelen. Jag ska inte skaffa mig nya problem med att djuta för högt .
Förresten fick jag ett bra tips om att ha en spygatt i bastun, är det någon som vet hur man monterar en sådan? är det som en vanlig golvbrunn i monteringen?
Nu är det ett par timmar arbete till innan jag kan bila. Det är fortfarande lite lister under väggen i bastun som ska bort, efter de är borta så är det bilningsdags. När jag sen kommer att gjuta, så kommer jag gjuta endast mot betongen. Kommer fylla med betongen tills jag har cirka 12-15 mm kvar till den stående väggpanelen. Jag ska inte skaffa mig nya problem med att djuta för högt .
Förresten fick jag ett bra tips om att ha en spygatt i bastun, är det någon som vet hur man monterar en sådan? är det som en vanlig golvbrunn i monteringen?
I fredags eftermiddag började jag att bila, eftersom man aldrig gjort det innan så gjorde man lite små misstag. Jag började med att mäta ut var anslutningen till spygatten i bastun skulle gå till den befintliga golvbrunnen. Sedan skar jag lite fåror med vinkelslipen, konstaterade att damma mycket var en underdrift. Jag kunde knappt se en halvmeter framför mig. La ner vinkelslipen och tänkte att man kunde köra direkt med borrhammaren och det gick bra. Tog bort så mycket jag hann på två timmar. Lyckades med att köra fast två av tre verktyg i betongen, gick inte att få loss dem så de fick sitta. Sedan blev det fredagskväll och inget jobb, dock en öl eller två.
Lördagmorgon Fortsatte bilandet, körde fast tredje av 3 verktyg. Fick då ta fram betongborret och borra fram de tre verktygen. Sedan gick det lätt när man kom ner till golvbrunnen. Iväg till lokala bygghandeln för att köpa tigersågsblad, för att kapa röret. Började kapa röret, gick förvånansvärt lätt. Kom inte igenom hela röret på grund av utrymmes skäll. Bestämde mig för att lyfta bort golvbrunnen och förhoppningsvis knäcka den lilla biten av röret som ej var kapad. Lyfte brunnen och den hoppade loss, dock inte där jag kapade utan i en skarv precis i kanten där jag hade slutat bila. Då undersökte jag rören nogrannt och konstaterade att det var plaströr. Nu har jag i af nya tigersågsblad hemma, alltid bra att ha.
Sedan fortsatte jag att bila en fåra för 32mm röret till spygatten i bastun, det tog lite längre tid eftersom man fick hålla mer koll på djupet samt att man höll sig hyggligt korrekt enligt markeringarna.
Om jag skulle göra om det, definitivt. Det var inte svårt att bila dock, så var det jobbigt och svettigt samt att övriga familjen tyckte det lät väldigt mycket i huset.
Tips: skyddsglasögon, andningsmask, arbetshandskar (gärna vaderade) och tid, var ensam hemma.
Är det någon som har en aning om vad en firma tar för att ta bort en brunn?
Lördagmorgon Fortsatte bilandet, körde fast tredje av 3 verktyg. Fick då ta fram betongborret och borra fram de tre verktygen. Sedan gick det lätt när man kom ner till golvbrunnen. Iväg till lokala bygghandeln för att köpa tigersågsblad, för att kapa röret. Började kapa röret, gick förvånansvärt lätt. Kom inte igenom hela röret på grund av utrymmes skäll. Bestämde mig för att lyfta bort golvbrunnen och förhoppningsvis knäcka den lilla biten av röret som ej var kapad. Lyfte brunnen och den hoppade loss, dock inte där jag kapade utan i en skarv precis i kanten där jag hade slutat bila. Då undersökte jag rören nogrannt och konstaterade att det var plaströr. Nu har jag i af nya tigersågsblad hemma, alltid bra att ha.
Sedan fortsatte jag att bila en fåra för 32mm röret till spygatten i bastun, det tog lite längre tid eftersom man fick hålla mer koll på djupet samt att man höll sig hyggligt korrekt enligt markeringarna.
Om jag skulle göra om det, definitivt. Det var inte svårt att bila dock, så var det jobbigt och svettigt samt att övriga familjen tyckte det lät väldigt mycket i huset.
Tips: skyddsglasögon, andningsmask, arbetshandskar (gärna vaderade) och tid, var ensam hemma.
Är det någon som har en aning om vad en firma tar för att ta bort en brunn?
jag hade faktiskt lite roligt, det är ju så fruktansvärt belönande att göra saker själv. Nu funderar jag endast på anslutningen mellan befintligt rör och den nya purus våke-brunnen. Jag antar att jag bör ha en förminskning och sedan någon form av gummimuff. Kanske jag även behöver en rörbit.
Precis. Du behöver en gummimuff om du har gjutjärn. På bifogade bilder ser du hur jag gjorde.Micke78 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
”Nyborrad” brunn med vatten som vare sig smakar eller luktar gott
Vatten & Avlopp -
Byta gjutjärnsbrunn eller snygga till den?
Vatten & Avlopp -
Gräva eller borra ny brunn??
Vatten & Avlopp -
Ansluta ny 100 mm dagvatten till brunn: manschett eller fogmassa
Vatten & Avlopp -
Val av ny brunn, gjutjärn eller plast?
Vatten & Avlopp