Badrum
kalle_ada: Hej Vi har köpt duschkabinen Hafa Glacier 2d (1350-1425) och ska montera ihop det med slutväggen Glacier V (690-710). Vi har problem med att få ihop dem med varann om någon har koll på hur det egentligen ska gå till? Vi fick ställa glaset lite på sidan för att få i det i de profiler som monterats i väggen. Problemet är att det inte går att göra samma sak för den sista profilen som
Baron: http://www.hasta.se/pdf/katalog/sektioner/aluminiumskena.pdf Sidan 3. U-skena
Janneman: Jag har hållit på bra länge och försökt att hitta packningen. Till slut lyckades jag den satt inuti själva ventilen, vände och vred men hittade liksom inget logiskt sätt att få isär den. Av en slump så fixade det sig, det var bara att skruva ut den stora skruven en bit och sedan dra ut hela plastbiten och därinne satt packningen. Man vågar ju inte testa för mycket om man skulle
jepperdy: Precis samma problem som jag hade!!! Eftersom källarutrymme är fråntaget i branschregler, finns inget bestämt. Jag löste det efter många konsultationer med säljare, leverantörer, plattsättare och försäkringsbolag på följande sätt; Fuktspärr och tätskikt (Bostik´s rollade system) på alla golvytor + 5-10cm upp på alla väggar samt dushväggarna ända upp till tak. Dra ut ca 30 cm
warwick: Innertak får vara gipps eller trä , målat med primer och våtrumms färg
T&H: Är det inte så att om man kör med golvbrunn så räknas det som ett badrum vilket gör att man måste ha tätskikt även på väggarna för att försäkring för vattenskada skall gälla? Det blir alltså ett våtrum?
Snailman: tänkte ha avloppet till tvättstället i innerväggen, räknar med att man bör ha 75mm rör upp ur plattan (inte 50mm) och då verkar det bli för klent med 70mm reglar... så är slutsatsen att man bör ha 95mm reglar? sedan ha en omvandlare från 75mm rör till 50mm , hur ska man då göra upptill? ska man ha en 90gradig krök där och hur mycket av den ska sticka ut ur väggen minst (tänkte
puu: Har vanlig golvbrunn och galler. Tänk på att du måste ha ett vattenlås någon stans om du sk ha det direkt till avloppet. Det kommer lukta annars.
kalle_ada: Hej Det är sorgligt dåligt utbud. Tyvärr. :-( Vi fixade vårt badrum i höstas. Jag rotade fram fakturan åt dig. Vi valde Forbo Aqualon Pacific 4852 till golvet och Tarkett Aquarelle 038 för väggarna. Vi lade även in pacific golvet i tvättstugan samtidigt. Det blev 17 kvm golv och 24 kvm vägg. Det gick på 15 922 kr inkl spackling, men då var det som sagt tvättstuga och badrum. Plus
Colds: Ingen plast men jag tejpade ihop frigolit skivorna med åldersbeständig tejp här och där. Innan jag gjöt hade jag satt upp våtrumsskivor på väggarna och dessa gick nästan hela vägen ner till grundplattan. Därefter la jag dit cellplasten och gjöt på den.
Cheever: Har inget exakt svar jag heller, men det korta svaret är nej. Eller rättare sagt man "brukar" dra 15 till en badkarsblandare. Om jag kommer ihåg rätt i hövvet är det 20 l/min i en modern badkarsblandare det jag inte kommer ihåg är flödet genom ett 12-rör men det borde gå att söka fram med lite tålamod.
Mäster: Tja, det var ju synd att det inte gjordes riktigt, rätt gjort så är RIR än rätt så säker lösning, Det är det iofs ändå, det är sällan (aldrig) som rören springer läck av sig själv, till skillnad från koppar, Det är väl mest risken att man drar i en spik eller skruv i slangen, som är risken med pex, Det skulle kanske kunna gå att fuska till det lite, antingen genom att klippa
jakim: [citat] Jag har en sats med billiga diamant hålsågar som funkar bra (eller funkar i alla fall) ett tag men dom blir slöa ganska fort. Problemet är att jag inte har någon som är 60mm. Jag löste problemet i går genom att göra ungefär som i videon. Jag sågade med bords cirkeln (billig från Jula) och det gick över förväntan. Det vart ju inte perfekta kanter men det blev
silfwerpihl: Min badrumsrenovering ligger visserligen ganska långt fram i tiden men jag är inne på samma spår, dvs jag vill ha en rå betongvägg. (jag är inte lika noga med den högblanka finishen dock.) Givetvis är det enklaste om man kunde hitta något kakel eller klinkers med den rätta looken. Men annars? -Jag funderar på om man inte skulle kunna gjuta sina egna kakelplattor i betong. Finns ju
solstolen: Bästa lösningen för vettiga pengar verkar Ifö ha. Runt 1500-1800:- till skillnad mot Villeroy & Boch som skulle ha nästan 4000:-. http://www.ifo.se/?id=128&groupID=17986
jepperdy: Är nu klar med mitt badrumsprojekt (som tagit alldeles för lång tid:o) och tänkte bara tacka alla som frågat och speciellt de som svarat på detta forum! Det är många idéer som tillkommit och lika många som förkastats och många frågor man fått svar på .:D Några saker ni sagt/jag upptäckt har dock fastnat till nästa projekt; 1. Gör det själv! Det är inte alltid hantverkarna har
Cheever: Om det är fabrikat Grohe kan kanske Stuvsta Rör hjälpa till vet att dom är i princip dom enda som renoverar gamla blandare av den typen. http://www.stuvstaror.se
bink: Enligt branschreglerna får man inte sätta upp något utan att det finns något att skuva i, inte ens hållaren till toarullen. Gipsankare mm är inte godkänt.
pjac: "Min värmepump (Thermia Diplomat 12) stänger av golvvärmen när utetempen är över 17°. Känns inte som den här lösningen blir bra då." Hmm... Hur menar du? Jag eldar med ved okt.-april dvs har detta som uppvärming. Resten av tiden kör jag i dagsläget med elVV-beredare för tappvv. För att få lite värme på golvet i badrummet under den period jag inte eldar så använder jag då den
Jesca_j: Min moster köpte en ny Candy tvättmaskin och den höll ett drygt år och passade på att gå sönder ett litet tag efter garantin gick ut.
Grodfot: Jag bygger en stor dusch i min källare och måste jämna ut betonggolvet samt skapa ett fall till min nya golvbrunn. Det är en nivåskillnad på 5-6cm i det lilla duschrummet. Jag vill att golvet ska fortsätta andas och undrar hur jag ska jämna ut nivåskillnaden och skapa fallet? Eftersom det är en så stor nivåskillnad går flytspackling bort. Kan jag lägga betong först och flytspackla
pinebar: Fast det är ju en väldigt stor skillnad mellan de flesta husen i England och i Sverige. De bygger ju oftast i sten och vi i trä. Om man bortser från deras urdåliga traditioner vad gäller rörmokeri, så är det ju ändå så att sten inte alls skadas lika mycket om det kommer vatten på.
jimmyboy_666: Hej Jag undrar om någon har nån aning om det finns någon kakellist som skulle kunna tänkas fungera för ett 45 graders hörn? Finns det speciella för detta eller anv det inte? Jag ska ha det till ett duschhörn där vi byggt ett 45 graders hörn i hörnet så det är ett innerhörn det handlar om kan man säga. Anl till att jag funderar på det är att jag fått hörnet ca 4 cm för brett
kick3n: Hej, har en varmvatten beredare som är från 2001 - 2002 någon gång.. har funka prima tills för ett tag sedan.. nu äre så att den slår i från sig när den känner för det, så att den inte värmer vattnet... då får man gå till beredaren och trycka in säkringen på den så värmer den upp den igen.. vilket är mycket störande , vad kan de bro på ? den är aldrig luftad om man nu
JF.: Sett att GBG har en variant, finns de några fler företag som säljer pop up botten ventil för badkar?
Kurtivan: Jajjamän! Nu är problemet löst! Provade att försiktigt gnugga med aceton på topz, och tro det eller ej, det missfärgade löstes upp och kunde tas bort, mattan höll!
mikand: Skall bygga till vårt fritidshus med bl.a. badrum. Har tänkt mig uppvikt plastmatta på golvet. Blankmålad väv på väggarna och målad panel i taket. Inredningen blir VC, tvättställ, duschkabin, tvättmaskin och varmvattenberedare. Är det okey att ha osb + gips i väggarna under väven? Behöver jag förstärka väggen något för att kunna sätta kakel ovanför handfatet. Mvh Masen