Jag ska fästa en duschvägg i glas med aluprofil mot kaklad vägg (glasmosaik). Bakom mosaiken sitter tätskikt på gips som är skruvad mot regel.
Frågan är om jag behöver plugg eller kan använda en träskruv rakt igenom kakel och allt och in i regeln?
(Jo jag vet att man inte ska använda gips i våtrum men jag byggde innan regeländringen och badrummet är på landet så det används inte dagligen) ;)

Javisst kan du det.. Det är ultimat att få en fästpunkt i en bakomliggande regel. Se bara till att förborra, fylla med våtrumssilikon och dra sedan i skruven.

Perfekt, då får det blir så! Tack för hjälpen!

Har en till fråga om samma duschvägg. Det är en billig variant från Bauhaus, Bath deluxe. En fast glasvägg med aluprofil mot väggen och en härdad glasskiva som skruvas fast i profilens sida.
Jag måste dra rören synligt och då måste rören (15 mm) med andra ord också dras igenom duschväggen. Jag ska anlita rörmokare för rördragningen men frågan är om det går att göra så stora hål i glaset? Jag tittade på närmaste K-rauta på glas-/kakelborr och hittade endast upp till 10 mm... Glasskivan går nämligen så pass tajt mot väggen så man kommer inte åt att göra hål i endast profilen utan måste igenom glaset också.
Jag hoppas och tror att det inte är något nytt problem för en rörmokare men om någon vet så hör gärna av er, innan jag smackar upp den mot väggen.

Det låter rörigt (ursäkta den Göteborska ordvitsen trots att jag är Stockholmare :o) men hoppas ni förstår.

Redigerat:
Det finns en del som förespråkar att dra rören ovanför väggen och sedan ner igen till blandaren. Finns någon tråd mer bilder om man letar.
t.ex.

Man måste ju dock ha en regel bakom kaklet att fästa rören i.

Redigerat:
Hmm, det förstör ju verkligen hela intrycket av badrummet att ha rören längs hela duschväggen eller i taket...
Skulle ju helt klart föredra om det går att göra hål i glasväggen och dra rören igenom istället. Någon rörmokare/glasmästare eller annan som provat som vet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.