C
Cacas: Hej, Vi har bott i vårt nya hus i nart ett år, här om dagen uptäckte jag små sprickor i några klinkerplattor i badrummet:mad:.... Det ligger på platta med vattenburen golvvärme och ett lager med flytspackel på de och efter det ligger LIP tätskickt. När man knackar på plattan låter det inte som om det är "bom". Jag tyckte att vi var försiktiga med att slå på värmen i golvet men
0 svar · 4,3k läst
·
S
Sluggo: Är det någon som har erfarenhet av ångtvättmaskiner? Jag har sökt tester, men inte hittat någon. Jag funderar på en LG ångtvättmaskin.
0 svar · 3,6k läst
D
DrKassler: Hej! Flöt badrummet på nästan 13 m2 igår men behöver göra några smärre justeringar, vilket handspackel ska vi använda ovanpå thermoplan 3652? Ska det vara Casco också eller spelar det ingen roll? Vi vill ha ett spackel som går att lägga så tunt som möjligt.. Några tips? Mvh /Christian
0 svar · 1,4k läst
A
AndersS: Detta med BKR kallade "regler" är ganska lurigt om ni läser sidan 4 i de senaste Branschreglerna för där står det följande enligt urklipp; "Reglerna är baserade på de kunskaper och erfarenheter som var kända inom den svenska byggkeramikbranschen 2007. Reglerna är generella och förutsätter arbeten i badrum och utrymmen med liknande påverkningar i bostadsmiljö eller motsvarande. De
19 svar · 4,0k läst
tihimas
tihimas: Tack för all hjälp. Jag har börjat nu, bara fogning kvar på väggarna. Golvet tar vi sen. Utan dusch nu i ett par veckor. Jag pratade med folksams hantverksjour och de var lite avogt inställda till bbv, ansåg att deras regelverk var att betrakta som en rekommendation. Jag behövde inte kortla eller riva bort spånskivorna, men tätskiktet skulle vara monterat enligt anvisningar annars. Ju
19 svar · 3,6k läst
J
jakim: [citat] Det var detta också.... :)
4 svar · 1,4k läst
B
Belissimo: Håller på och bygger en toalett uppe på övervåningen. Jag sätter pårlspontspanel på väggarna. Förra ägaren hade börjat och nu tar jag vid. Märkte när jag skulle till att kapa bitarna som ska sitt mot ytterväggen,att det drar mellan brädorna. Bör jag isolera innan jag sätter innerpanelen? Och i såfall kan jag då bara lägga i isoleringen utan att plasta o ha mig? Eller räcker
0 svar · 1,3k läst
M
mikmal: Hallå Montera dosorna först. Anpassa utsticket ur väggen efter vad du ska sätta för skivor enkel eller dubbel (Finns dosor för enkel resp dubbel skiva). Annars finns dosor med anpassningsbar höjd. Man skruvar helt enkelt ut en del av dosan i höjd med färdig vägg. Dessa dosor är bra vid t ex kakling då det kan vara svårt att veta exakt mått på färdig vägg. Sen är det ju inte
6 svar · 7,5k läst
V
vic viper: [citat] Ja det är ju det korrekta sättet att göra, dessutom är det i stort sett underhållsfritt, en mjukfog där lär ta mycket stryk.
10 svar · 11,4k läst
Grodfot
Grodfot: Duschrummet blir ett eget separat rum med tvättstugan på ena sidan och ett förrådsrum på andra sidan. Det blir två ingångar till duschrummet. En från varje håll. Den totala golvytan i källaren är ca 80kvm och det är bara dessa 3kvm som är "våturymme". Det finns ingen platonmatta utvändigt men huset ligger på en liten kulle och det har aldrig varit problem med fukt i källaren.
4 svar · 4,0k läst
N
niblom: Om elcentralen finns i sammma rum måste du troligen byta den, till en med högre kapslingsklass. Det kanske går att sätta upp en vägg så den inte hamnar i samma rum?
5 svar · 1,2k läst
E
EmMi: Äntligen har jag hittat pålitliga RSK-nummer på Geberits svenska hemsida. http://www.geberit.se/geberit/inet/se/wcmsse.nsf/pages/serv-down-tekn-1 Här kan man se att UP300 och UP320 (den senaste) har samma RSK-nummer men olika Geberit nr. Den nyare har siffran 5 på slutet och den äldre 1. Dock verkar inte Geberit nr stå på alla webbutiker, bara RSK-numret....
4 svar · 2,8k läst
·
L
Lidan: njaa, det visade sig att det nu inte hade det. Jag var rädd för att wetstop mattan inte skulle fästa bra nog där det fanns spackelrester som gjorde att mattan inte satt dikt an. Allt gick iallafall bra.
4 svar · 1,5k läst
S
SJW: Jag har funderat hur jag skall montera eldosorna i väggen. Om jag har en säg 13mm tjock våtrumsskiva, skall jag då skaffa en 13mm apparatdosa och montera den precis i höjd med skivan. Jag tänker mig att sedan efter tätskikt sätta kakel ovanpå. Eller skall jag skaffa en tjockare 26mm dosa och låta den sticka ut lite över skivan, kanske 5-6mm. Och när man sedan monterar skivan finns det
10 svar · 14,6k läst
MariaD
MariaD: Lutar åt o skippa badrummet därnere . Bara ha en tvättstuga där som nu . Och bygga ett ovanjord istället .
8 svar · 2,2k läst
H
hempularen: Så vitt jag förstår så skall du inte behöva ha någon särskild behandling ovanför det nya taket. Personligen skulle jag nog i alla fall ha målat ytorna med ngn billig väggfärg. Särskilltom det är gips i det övre taket. Även en billig latex färg ger ju ett visst fuktskydd. Men det är troligen overkill. I det nya nedsänkta taket däremot så skall du köra med ett
4 svar · 4,5k läst
W
warwick: Är ju aldrig fel att att kolla riktigt noga, lycka till nu !
7 svar · 1,7k läst
·
T
tank77: Den här hade passat dig bra, snyggare än glasblock: [bild]
7 svar · 2,7k läst
·
C
carro121: Kände en viss tveksamhet jag också nnär sambon la det på förslag, men när jag såg miljöbilderna i Hafakatalogen vi hade hemma då såg det helt okej ut. Sedan kan/måste man ju ha färg på textiler.
2 svar · 2,6k läst
G
gb98rh: Har stött på problem. Köpt ett tvättställ till gästtoaletten. Det finns nu inget hål för blandare, men underifrån finns förberett(?) för att ta upp hål på vänster eller höger sida. Kan man på något sätt ta upp ett av dessa hål själv? Eller ska man vända sig till nån fackman?
0 svar · 1,7k läst
Bödde
Bödde: Sant...
6 svar · 2,1k läst
snuttjulle
snuttjulle: Själv tror jag inte att fukten från lite kortare duschar gör den typen av skador som du är rädd för. I ett nybyggt badrum finns det ju inte ens krav på hur taket ska vara tätt. Och i detta fall gissar jag att ni inte tänkt er ångande 20minuters duschar. Leta reda på en begad kabin och plasera den så ni kan nytja den och ev flytta på den lätt om den står ivägen för någon
18 svar · 8,9k läst
V
verktygsgurun: Du skall hälla på vatten i handuktstorken tills den är full, sedan tömmer du detta vatten i en graderad behållare, tar bort 20% av vattnet och fyller på 10% glykol. Den skall alltså inte vara proppfyll då varmt vatten expanderar. Men ring HAFA för säkerhets skull ! 035-154475
3 svar · 5,5k läst
Purre
Purre: http://renovering.purre.se/g4/images/0001.jpg http://renovering.purre.se/g4/images/0002.jpg http://renovering.purre.se/g4/images/0003.jpg http://renovering.purre.se/g4/images/0004.jpg Golvet ska vara grå fog och kaklet ska vara pärlvit. Jag tycker det blev bra med det iaf.
11 svar · 28,8k läst
·
Luckyman
Luckyman: EL enl. mig kopplas den mot vv så får man ju dra 2 nya rör och 1 xtra cirkpump i källaren, men då är handukkstorken 50 grader hela tiden Nä el skulle jag satsa på
11 svar · 12,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Man ju också konstatera att en klinkerfog är mycket starkare än en kakelfog med samma förutsättningar.
8 svar · 17,7k läst
F
FSS: Inspektionsluckan "hamnade" lite för nära där vattenrören kommer ut ur väggen. Från början skulle det sitta en MA-väggbricka http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=548 men den kommer inte få plats i överkant. Ska jag såga av ena sidan lite på den? Eller finns det något snyggare alternativ?
0 svar · 3,8k läst
·
K
ktm250: Kika i monteringsanvisningen som säkert finns på deras hemsida. Man skall aldrig chansa på att olika fabrikat monteras exakt lika för det blir så jobbigt om något skiljer dvs. ingen systemgaranti.
2 svar · 1,5k läst
nattugglan11
nattugglan11: [citat] Både mitt o grannens badrum är lika nya, hon kunde tänka sig o renovera om då hon inte gillade lösningen som idag finns. Men där inte sagt att hon kommer vilja ändå böka med stambytet. Så de måste bryta upp något av våra badrum. Eftersom jag själv skulle kunna tänka mig att flytta på tolatten o handfatet så kan jag gå med på en renovering av hela badrummet, men då om
6 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.