4 213 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Kakel eller våtrumstapet/golv?
Ja, jag blir inte klok av mitt googlande
och alla i bekantskapskretsen säger olika.
Vilket är 'bäst', dvs hållbarast och 'säkrast'?
Vilket blir billigast?
Vi tänker isåfall använda billigt kakel som en bekant
har fått 'över' och som vi beräknat ska räcka inkl spill.
Jag trodde först att matta/tapet var billigast men hörde att det var ju riktigt dyrt att anlita mattläggare.
Kan man kombinera dessa material, typ matta på vägg och kakel på golv eller tvärtom? Fördel/nackdel med att göra så?
Hur pass håller matta i längden? Kakel känns spontant hållbarare..?
Hur håller fogar och sånt i ett kaklat badrum?
Kan man måla dem om de skulle bli ofräscha?
Vårt badrum kommer bli ungefär 10-12 kvm som det verkar.
I nuläget är det gammal och dålig matta,tapet.
och alla i bekantskapskretsen säger olika.
Vilket är 'bäst', dvs hållbarast och 'säkrast'?
Vilket blir billigast?
Vi tänker isåfall använda billigt kakel som en bekant
har fått 'över' och som vi beräknat ska räcka inkl spill.
Jag trodde först att matta/tapet var billigast men hörde att det var ju riktigt dyrt att anlita mattläggare.
Kan man kombinera dessa material, typ matta på vägg och kakel på golv eller tvärtom? Fördel/nackdel med att göra så?
Hur pass håller matta i längden? Kakel känns spontant hållbarare..?
Hur håller fogar och sånt i ett kaklat badrum?
Kan man måla dem om de skulle bli ofräscha?
Vårt badrum kommer bli ungefär 10-12 kvm som det verkar.
I nuläget är det gammal och dålig matta,tapet.
Ok, det låter som en idé vi funderat på, det kan nog bli fint.
Ska absolut fundera vidare på det.
Jag tycker kakel är fint på väggen, men klinker känns så hårt o kallt ibland och det finns en
grå/svart matta som ser ut som skifferstenar som vi sett och gillar mycket.
Någon som har någon aning om vad som tillkommer i arbetskostnad för att lägga matta?
Om man köpt mattan själv alltså.
Eller kan man låna en 'mattsvets' (eller vad det nu heter) och lägga matta själv?
(då får man knappast ut ett öre på någon försäkring, men det är mycket annat här i huset som inte är det heller, då min sambo tycker sig kunna allt..
)
Ska absolut fundera vidare på det.
Jag tycker kakel är fint på väggen, men klinker känns så hårt o kallt ibland och det finns en
grå/svart matta som ser ut som skifferstenar som vi sett och gillar mycket.
Någon som har någon aning om vad som tillkommer i arbetskostnad för att lägga matta?
Om man köpt mattan själv alltså.
Eller kan man låna en 'mattsvets' (eller vad det nu heter) och lägga matta själv?
(då får man knappast ut ett öre på någon försäkring, men det är mycket annat här i huset som inte är det heller, då min sambo tycker sig kunna allt..
Om det är något man inte kan så beror det på att man inte har lärt sig det ännu.LinnK skrev:
Jag har lagt in våtrumsmatta 2 ggr utan att något försäkringsbolag har behövt kopplas in.
Träna på lite småbitar först. Det svåra är att skära rätt i hörnen. Särskilt utåtgående hörn kan vara klurigt.
Skulle absolut ha anlitat en mattläggare, kostar inte mycket. Tar max 3 timmar för en erfaren matläggare.
För en lekman är det inte så lätt att lägga matta såsom att kakla. Sedan behövs lite specialredskap också.
Dessutom har du ju ROT-avdraget nuförtiden.
För en lekman är det inte så lätt att lägga matta såsom att kakla. Sedan behövs lite specialredskap också.
Dessutom har du ju ROT-avdraget nuförtiden.
Klicka här för att svara