4 355 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Limma toan med vad?
Sida 1 av 2
Jag ska limma en toa (Ifö cera) i klinker golvet (i stället för att skruva) och i instruktionerna står det att man ska använda silikon. Är det vanlig silikon som avses eller är det nått special?
Hur ska man göra med fogen, ska man täta hela vägen runt eller ska man lämna öppet någonstans för kondens vattnet? Eller kondensen kanske dräneras genom klinkers fogen?

Hur ska man göra med fogen, ska man täta hela vägen runt eller ska man lämna öppet någonstans för kondens vattnet? Eller kondensen kanske dräneras genom klinkers fogen?
hade fel om silikonet,
jag använde dock tec7 transparent istället, starkt som tusan men inget under allså utan bara runt om när den står på plats.
men hela vägen runt om kommer du väl inte för den är väl öppen där bak, iaf min.
jag använde dock tec7 transparent istället, starkt som tusan men inget under allså utan bara runt om när den står på plats.
men hela vägen runt om kommer du väl inte för den är väl öppen där bak, iaf min.
Redigerat:
Våtrumssilicone, så det inte möglar!
Jag har läst nån gång att man ska se till att det blir en eller två mm tjock fog under stolen hela vägen runt. Annars får man inte in en ståltråd eller pianotråd, ifall man vill "skära" loss stolen någon gång i framtiden. Det är nog enda sättet att ta loss stolen, förutom att slå sönder den, om man siliconat fast den.
OK, det är bara nåt jag hört, så du kan gärna försöka få det bekräftat ...
Jag har läst nån gång att man ska se till att det blir en eller två mm tjock fog under stolen hela vägen runt. Annars får man inte in en ståltråd eller pianotråd, ifall man vill "skära" loss stolen någon gång i framtiden. Det är nog enda sättet att ta loss stolen, förutom att slå sönder den, om man siliconat fast den.
OK, det är bara nåt jag hört, så du kan gärna försöka få det bekräftat ...
Jag drog fast min med silikon efter att ha pallat upp den i våg med bitar från en vindruteskrapa (tryck in bitarna så att de döljs av silikonet och lämna sedan kvar dem där). Glöm inte maska på såväl golv som toalettstol, det är lättare än man tror att kladda på fel ställen.
Förresten, så stelnar silikon inte sådär jättefort. Jag satte mig inte på mugg förrän efter ett något dygn...
Förresten, så stelnar silikon inte sådär jättefort. Jag satte mig inte på mugg förrän efter ett något dygn...
Hehe....dom verkar ju inte helt borta på det byggvaruhuset eftersom typ alla rörmokare använder silikon när dom sätter fast toastolar.jakim skrev:
Fast en regel är ju aldrig ställa frågor till människorna som jobbar på byggvaruhusen eftersom nästan alla inte har en aning om vad dom pratar om.
PL400? Jösses, då står toan kvar efter ett kärnvapenkrig.
Vad som funkar bäst är ett flexibelt tätningsmedel som samtidigt har bra limmande egenskaper, tex sikaflex eller tekton. Det sistnämnda är en polymer. Sika är polyuretanmassa.
Silikon går väl också, men det har inte speciellt bra limmande egenskaper.
Vad som funkar bäst är ett flexibelt tätningsmedel som samtidigt har bra limmande egenskaper, tex sikaflex eller tekton. Det sistnämnda är en polymer. Sika är polyuretanmassa.
Silikon går väl också, men det har inte speciellt bra limmande egenskaper.
Vanlig våtrumssilikon fungerar utmärkt att limma med. Toan sitter bom fast. Ställ toastolen på distanser, någon mm höga, så du får avstånd mellan porslin och golv. Har du fall på golvet så passar du på att väga av så stolen inte lutar.
Lämna en liten öppning på den lägsta punkten för kondensvatten.
Använd också maskeringstejp, så du inte får silikon ut på golvet.
Lämna en liten öppning på den lägsta punkten för kondensvatten.
Använd också maskeringstejp, så du inte får silikon ut på golvet.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Men nu, då frågan är öppen om det här...
Rekomenderas det att "limma" porslinsfotöljen?
Eller är skruvad att föredra? Vad gäller om man matta resp klinker?
Nåt annat att tänka på.
Frågor från en som förhoppningsvis någon gång under året står inför dessa funderingar rent handgripligt.
Rekomenderas det att "limma" porslinsfotöljen?
Eller är skruvad att föredra? Vad gäller om man matta resp klinker?
Nåt annat att tänka på.
Frågor från en som förhoppningsvis någon gång under året står inför dessa funderingar rent handgripligt.
enl. min rörläggare så skruvar man helst inte längre,Mikael_L skrev:
så lite hål i tätskiktet som möjligt är väl att föredra.