L
Hej!

Har funderingar på hur jag ska budgetrenovera mitt badrum. I dag går fjärrvärmerör och tappvattenrör samt ytterligare ett rör igenom badrummet, dvs 5 rör på rad! Dessa är inte förkromade utan flagnande vitmålade kopparrör. Eftersom jag inte vill krånga alltförlänge med att ha vattnet till fjärrvärmen avstängd så tänkte jag inte göra någon inbyggnad av dessa utan ha kvar dessa men i övrigt renovera badrummet med kakel och klinkers utan golvvärme.
Kommer dessutom att byta armaturer, ev. även toalett och handfat.

Har en fundering på att sätta ett elementskyddsliknande skydd över rören i något vattentåligt trämaterial (lärk?) och fästa detta i väggen. Vi ställer naturligt shampoflaskor och dylikt på det översta röret idag då dessa passerar igenom duschen. Min tanke är då att detta skydd även kommer att fungera som en hylla.

En annan ide är väl att kakla in rören men då blir det mer vvsjobb då det inte får vara skarvar osv. dessutom vet jag inte om man kan bygga in fjärrvärmerören på detta vis?

/Jonas

Är det någon ventil eller annat du måste kunna nå?
Om inte så kan du kakla en våtrumsskiva och ha den som "vägg". Som "tak" tar du en skiva i något vattentåligt mtrl, vad du vill ha beror på din smak.
Väggen kan du sätta fast med silikon så går det att skära loss den vid behov. Även "taket" kan sitta löst så du kan kika in vid behov.
Om det inte är ångtätt måste det finnans någonstans där kondens kan rinna ut.

L
Tack!

Det var ett bra förslag!

L
Om man gör denna lösning, behöver man ha kakel bakom rören då eller räcker det med att man lägger fuktspärr här?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.