Badrum
gadu^: [citat] Jag duttade ut en prick och tryckte fast kabeln i dutten ungefär var 15-20cm. Dock så var våran yta bara 1,8m x 1,8m, tror du kan köra längre avstånd mellan duttarna. Har ju ingen annan funktion än att hålla kvar kabeln när man flytspacklar.
Babbo: Jag puffar lite på denna tråden.......... Finns det någon mer som handlat av BT-trading och Importlagret?
Minimalisten: Ska genast prova - tusen tack!!! Jag återkommer om det strular.
BiFuel: Vi fick kaklat och klinkrat i ett badrum på ca 4 kvadrat(?) inkl värmegolv för runt 35 papp. Men då var allt förarbete gjort inkl eldragning och rörkrökning och allt material hade vi köpt in inkl kakel och klinkers. Att det sedan utfördes så undermåligt (av hantverkare med erfarenhet) att 2 olika besiktningsmän underkände det är ju en annan femma... slutade med att allt fick göras
hempularen: Jag primade för att slippa lägga flytspackel så snabbt. Det var ett OK alternativ enl. EPS kundtjänst.
Boro_Berghem: Jag håller på och tätskiktar ett badrum i en källare. På betonggolvet (ingjuten golvvärme), som iofs är isolerat 20cm (10 pordrän + 10 cellplast) har jag fått rådet att lämna det utan tätskikt förutom en bit ut från väggar och vid badkar/dusch. I hastigheten (fast det gick inte fort) så lade jag på ångspärr på hela golvet. Badrummet är ca 6.5kvm och ytan som ska vara utan
mandus: Man kan också gjuta in värmen i en självbärande, flytande kaka LIP ROT-bruk på minst 35mm. Detta ovanpå nerfällt undergolv. Då är ju bärigheten löst. Vad kostar EPS? Badrummet är bara på 2,5 m2, och utanför är en hall på 5 m2, som jag tänkte dra ut samma GV-slinga i. Värmen i hallen är underordnad, den får rätta sig efter badrummets temp. I hallen blir det också klinker.
humlan02: Argh, verkar nu som om Fredells Byggvaruhus i Stockholm har sålt mig 12,5mm väggips som om det var golvgips. Ytan är som sagt 1450 x 900 mm, så det är inte så stort, men kommer det bli några problem, och behövs tätskikt?
ejwbegysv: Egenbyggd badrumsmöbel snart klart, saknar bara lådor och ytbehandling... [bild]
lena26: det är en bostadsrätt och jag kommer inte renovera badrummet igen under tiden som jag bor kvar..o här lär jag inte bo kvar hela livet heller..kanske inte tröttnar så länge jag bor kvar men sen kanske stav mosaiken inte alls är modern då man säljer...svårt!
KTEA: Hej, Jag har tänk sätta in en duschkabin i min sommarstuga. Jag har plastmatta och en gamal avloppsbrunn i golvet som det inte finns nått fall till. Antar att det inte finns någon fuktspärr eller liknade heller. Avloppet har tidigare använts till en tvättmaskin. Är det okey att montera kabinen och sedan dra ner avloppsslangen rakt ner i brunnen eller att riva bort brunnen och ansluta
letar_hus: Om man har stående reglar där man ska ha kakel (badrum) ska man ju ha cc30 mellan men vi ska ha liggande 45:a vid ytterväggen. Ska man ha cc30 mellan dom liggande också? En annan fråga också, nu har vi satt ångspärren på stommen bakom den innre liggande 45:an, kan man ha så eller ska vi ta bort den och sätta den på den innre liggande 45:an? Tacksam för svar! MVH/ A
jimmyboy_666: Ville bara fortsätta och ev avsluta denna tråd med att tacka "avendere". Du var ett utmärkt bollplank under min resa med beslutsångest när golvet skulle göras;) Pratade med flera snickare men du hade faktiskt de bästa svaren på alla mina funderingar, tror proffs bara kör på de har inte den tiden och fundera på alla katastrofer som kan inträffa som man själv har;) Jag gjöt med Eps
lordvvs: man behöver det bara om man har ett hur som vill på att röra sig
almanakis: Kolla bara vilka försäkringsbolag som tycker det är ok att följa GVK
shelby67: Jag är också intresserad, är det någon som ställt frågan direkt till tapwell ?
smidifix: Tänk att man inte kan få samma svar från leverantörerna :-(.... Va på maxit kurs i nov å de va det det som gällde!!!
fremar: Är redan som en duschvägg, men murade lecaväggar målade med latexfärg som släppt från ytterväggen. Inte så bra med tät färg på källarväggar. Tänkte alltså bara fixa så att man kan duscha där istället för att behöva gå upp till badrummet och duscha efter att man har badat bastu.
småstuga: Du kan väl skicka en ny bild i höst, tillsammans men en historia om när den självlysande fogen räddade dig! *skratt*
lena26: jepperdy:framför blir svårt med utrymme kommer inpå badrums skåpet då..så de måste bli placerade ovanför huvet el bakom
Angel_of_Death: För de som är intresserade: Jag har via en initierad källa fått reda på att fuktigt flyspackel inte bara riskerar att skapa mögel och mögelrelaterad ohälsa. Tydligen utlöser det onyttiga kemikalier. Enligt sagda källa, var just detta en av anledningarna till att man var tvungen att stänga Hallenskolan i Mölndal. Nu var det en del mögel och annat också iofs, men det var tydligen en
jhaggstr: Börja med väggarna! Dra ner skivorna mot golvet och gjut. Då sitter skivorna fast i golvet och du minimerar risken att skivorna rör sig och att tätskiktet spricker.
PST: Dyrt som sagt, antar att du iallafall har fått priser inkl. moms ? Materialpris 14900 inkl moms är inte så jättemycket för dyrt , tillkommande kakel & klinker kan dock kosta vad som helst och även ganska lite, samma sak med inredning / porslin. I mina båda badrum (båda lite större än ditt) gick materialet på 20-25 tkr inkl kakel & inredning (Per badrum) (Tätskikt och VVS prylar är
Elvis69: Fixade mina ekbänkar i köket för ett par år sedan. Använde då en linoljelack, Le Tonkinois. Strök dem två gånger och fick högblank och hållfast yta. Provade också en annan variant på ett ekbord. Använde samma lack, strök på den rikligt och väntade en stund och torkade brt överskottet. Resultatet blev en matt yta, lite mer åt det oljade hållet. http://www.letonkinois.se/