Hej

Håller på och renoverar badrummet. Har nu fått lite olika svar från olika personer hur man skall tänka vad gäller taket.

Jag hade tänkt skruva upp takskivor (spånskivor belagda med film) och sätta spottar under. Jag fick då info att man då skall ha någon typ av plast som sätta i taket och som skall gå ner 10-20 cm innanför tätskiktet på väggarna.

Nu får från en ny källa höra att detta ej är tillrådligt då det kan samlas fukt ovanför dessa skivor och starta mögelprocessen. Denna person rekommenderade absolut takgips istället.

Tycker dock att takgips och spottar blir lite bökigt.

Frustrerande när alla är så säkra på sin sak och då de kommuinicerar olika uppfattnikngar. Någon som har feedback på detta?

Jens

Hej Jens !

Vi är tydligen i samma situation... :-)
Jag kommer, efter att ha pratat med en badrumsbyggare, sätta upp Huntonitplattor, och däri montera spottar. http://se.huntonit.no/dt_articlelist.aspx?m=1719&amid=2746.

Kommer att sätta dom sist av allt på nya reglar, samt sätta smyglister runtom.

Har provmonterat 2 plattor för att få lite känsla, se bild.
Kommer montera ner dom och sätta upp väggskivorna först, Minerit VT.

Lycka till.

• Nya takskivor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Kan man inte använda sig av takskivorna som är gjorda av spån med film (elittak) i badrum? :confused:

jerrycort skrev:
Hej, Kan man inte använda sig av takskivorna som är gjorda av spån med film (elittak) i badrum? :confused:
Svarar på min egen fråga. Från beijers sida

"Ja det går bra, men då bör det finnas en ångspärr i takkonstruktionen ovanför. Miljöfolien på Elittaket är inte tillräckligt tät för att fungera som ångspärr. Källa: Byggelit AB"

även hittat detta på monteringsanvisningen:

"Elittaket går även att ha i ventilerade badrum."

Så det funkar då när jag har en PAX231 i badrummet?

jerrycort skrev:
Så det funkar då när jag har en PAX231 i badrummet?
Tänk på en sak när du väljer fläkt. PAX 231 har Kallras skydd. Vilket betyder att du inte har någon ventialtion alls då fläkten inte går. Har du ingen annan ventialtion, så bör du kanske montera en PAX 230 utan Kallras skydd. Det rådet har jag fått av flera andra.

/Kjell

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.