När jag ritade badrummet så planerade jag för dubbelgips på väggarna, men efter de nya reglerna så verkar det som ingen bygger med tex dubbla lager Masterboard?

För mig låter två lager 8mm Masterboard som ett helt klart bättre alternativ än bara ett lager 12 eller 15mm skiva.
Jag ska ska ha regla upp med träreglar och är rädd för att det finns risk för att med ett lager masterboard kommer skarvarna att röra på sig med tiden och sabba kaklet!?

Skulle man kunna lösa det med plåtremsor mellan reglar och skiva för att få det mer stumt?

Visst är det en merkostnad med dubbla lager men i det stora hela så är det rätt marginellt...

Har någon byggt med Masterboard/cementskivor i dubbla lager?
Är 8mm för tunt?(knäcks/spricker/ vid skruvning) är det bättre med 12mm skivan?

Vore tacksam för kommentarer...

Ingen som har en åsikt? jon_h , ACME eller någon annan kunnig?

Varför väljer du bort 2 lager gips? en konstruktion med 70 reglar på cc450 med 2 lag gips (oorganisk förståss) är testad och klarar BBV's krav på böjstyvhet. Skulle du mot förmodan behöva en ännu styvare vägg kan du ju regla cc300.

Vad gäller masterboard vet jag inte, men jag förutsätter att om de specar ett lager i sina konstruktioner borde det vara tillräckligt. Om du sätter två lag blir ju konstruktionen per automatik styvare.

I och med att du monterar skivorna med skarvarna över en regel kommer skivor och reglar att röra sig som en enhet. Att en skiva skulle röra sig åt ena hållet, och den andra åt andra hållet förefaller mig väldigt osannolikt...

Jag vill ha både livrem och hängslen när jag bygger och vill inte vara försökskanin för nya produkter :-) Det nya glasfiberlagret på gipsskivorna verkar tydligen inte alltid
sitta så där jättebra fast alla gånger...Tråkigt om kaklet trillar ner efter några år :-(

Fördelen med tex Masterboard är väl att inget kan skikta sig?!

Hade jag kört med stålreglar hade jag inte oroat mig för att skivorna
skulle kunna röra sig åt sidorna Men innerväggen som skall upp blir nästan 3meter som högst och då var det 120 reglar i trä som var lämpligt...och trä rör ju på sig.

Ingen som har byggt med dubbla lager cementskivor typ Masterboard????

Patrik B skrev:
Jag vill ha både livrem och hängslen när jag bygger och vill inte vara försökskanin för nya produkter :-) Det nya glasfiberlagret på gipsskivorna verkar tydligen inte alltid
sitta så där jättebra fast alla gånger...Tråkigt om kaklet trillar ner efter några år :-(

Fördelen med tex Masterboard är väl att inget kan skikta sig?!

Hade jag kört med stålreglar hade jag inte oroat mig för att skivorna
skulle kunna röra sig åt sidorna Men innerväggen som skall upp blir nästan 3meter som högst och då var det 120 reglar i trä som var lämpligt...och trä rör ju på sig.

Ingen som har byggt med dubbla lager cementskivor typ Masterboard????
Du behöver definitivt inte vara rädd att kaklet trillar ned. Dessutom sitter det ju ett tätskikt emellan. Jag vet att bl.a. Ardex & Kiilto testat vidhäftningen på de "nya" skivorna och konstaterat att vidhäftningen mot t.ex. Humid Board är mycket bra.

En 70-stomme i stål med 2 lag gips på var sida kan du bygga upp till 4,5 m...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.