A
almanakis: tjo, vad ligger priset på om man jämför? Vad för lim använder man?? Blir det godkänt av GVK med gipsskiva som maxits matta gör? Mvh Nicholas
4 svar · 1,1k läst
J
JVM: Kontakta Hafa/Westerbergs...det skall finnas typgodkända ansl,kassetter på marknaden. Hafa/Westerbergs skall ha en mod. Sen om den bara passar till deras fristående blandare vet jag ej.
1 svar · 4,3k läst
T
Travolta76: När jag renoverade våran dusch/WC så använde jag Uponor pex rir (rör i rör) Billigt och enkelt att jobba med. Det är godkänt att dra dolt i väggar osv. Dock får du ej ha några dolda skarvar. Kolla in uponors utomordentligt informativa hemsida.
1 svar · 1,4k läst
V
viktorj: kan nog vara så att flottoren går trögt. vad kan man ha på för smörja.. Bara nått vattenfast fett eller
3 svar · 1,9k läst
J
Jef: [citat] Hej Jörgen, Jag fick lite mer info här ang. golvvärme och plastmatta: http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/104708-golvvaerme-i-badrum-med-vatrumsmatta.html Jag har nu rivit ut allting, vatten och avlopp är klart, så nu till helgen skall vi börja och lägga golvskivor, det blir spånskivor som skall användas för våtrum. På detta lägger vi golvvärme och sedan flytspackel
3 svar · 2,1k läst
V
viktorj: jag skulle gått till en riktigt brädgård som sågar till den åt dig eller ta kontakt med ett snickeri. Har inte sett att de finns att köpa färdiga. Alternativet är att köpa en vanlig tröskel och bara klyva ner den.
1 svar · 1,7k läst
B
Bonan: Perkele, jaja tur du sa det innan jag började. Torkar tapeten ut då eller vid plattsättning på just deras tapeter? Tack för infon.
6 svar · 4,1k läst
nattugglan11
nattugglan11: Hej 1) Jag har ett ganska nytt bardrum, 3-4 år bara, jättefint, men nu verkar det kanske som det måste bilas upp eftersom en stam läcker i fastigheten(lägenhet) Om det blir så, så vill jag flytta avloppen, dvs kanske brunnen, men framförallt handfatets avlopp o toans. Hur fungerar detta när försäkringsbolaget skall komma o göra en "liknande återställning" ? ...min fråga är kan jag
0 svar · 1,1k läst
·
A
almanakis: Hej, jag svarar bara på det jag är helt säker på. Det är 60cc i väggarna, kan vara 45cc i ytterväggen men det är tydligen lite olika på olika modeller från olika år.
1 svar · 1,5k läst
A
Algen: Tack för synpunkter. Blir nog till att kakla och fuktspärra först för att sedan bygga in. Vi har redan två andra badrum där det finns dusch. Det här blir mer som ett spa-rum med bubbelbadkar. Återstår om/när vi skall byta till ett nytt men det ligger förhoppningsvis långt fram i tiden...
5 svar · 5,6k läst
M
MatsTyresö: [citat] Det är nog ferritiska stål du tänker på, typ 2301 eller 2320 (gick under namnet "kromplåt" på den tid jag höll på med detta). Rent martensitiska (rostfria) stål är nog väldigt sällsynta. Ferritiska stål är billigare än austenitiska pga skillnaden i nickelinnehåll, men har sämre korrosionsmotstånd. Att svetsa ett ferritiskt stål är ett knepigt projekt för en lekman.
11 svar · 3,6k läst
·
A
almanakis: yrkesmännen brukar ta fix att kamma ut en vända och låta det torka, sedan fix andra vändan och på med mosaik. Var noga med att använda en mycket fintandad tandspackel, annars blir det som du säger kasar och fixet åker igenom överallt. Mvh Nicholas
3 svar · 1,2k läst
U
urk: Det kan också vara lämpligt att höja värmen gradvis, d v s ungefär en grad per dygn.
3 svar · 2,9k läst
C
cpalm: Vad som irriterar mig är att professionella hantverkare ens kan tänka tanken att börja tätskikta/sätta plattor i ett badrum utan att först kontrollera att fallet är OK.
34 svar · 6,4k läst
T
tank77: Menar du en plastmatta eller är det Illigosystemet? http://www.illigo.se/
1 svar · 1,8k läst
Immobil
Immobil: Det bör funka ännu bättre!
1 svar · 1,0k läst
D
Dzollero: Plus att den iallfall på Höganäs kostar ett par kronor mer per säck :)
8 svar · 6,9k läst
T
tank77: Utdrag ur Boverkets byggregler avseende våtrum: 6:534 Våtutrymme Golv, väggar och tak som kan utsättas för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten eller hög luftfuktighet, skall ha ett vattenavvisande ytskikt. Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten skall ha ett vattentätt ytskikt, om angränsande byggnadsdelar och utrymmen
2 svar · 1,7k läst
V
verktygsgurun: Är ditt källargolv isolerat ?? Om inte blir det dyrt att driva golvvärmen.. Jag tycker inte du skall regla upp golvet, gjut nytt med EPS cement istället.
3 svar · 1,1k läst
Wasa
Wasa: Hej Ett snickartips på "pythagoras sats" så behövs det inga miniräknare. 3+4=5 där 5 är diagonalen. Om man mäter 60 cm (3x20) längs den ena linjen och 80 cm (4x20) längs den andra ska avståndet diagonalt mellan de två markeringarna vara 100 cm (5x20). Större mått ger större exakthet... God jul
6 svar · 13,9k läst
H
Hus-kvarna: Om det kan åka på ett lastbilsflak som garanterat håller minusgrader på vintern och hanteras på terminaler som är varma respektive kalla tills det når slut destination så ska det med lätthet klara ett kallgarage. Om det ska frysa sönder krävs så pass mycket fukt att plattorna blir blöta och inte ens då tror jag att de skulle spricka...
7 svar · 15,6k läst
P
Persson84: Hej Jag och min sambo har precis köpt ett hus. I badrummet sitter det ett fönster mitt i duschen. På bilden ser man detta väldigt tydligt. Nu har man ett draperi för både fönster och duschen. För duschen hade vi nog täkt sätta upp någon vägg och sedan en dör som man går in i duschen, men för fönster vet vi inte riktigt hur man skall göra. Vill ju inte ha så som det ser ut idag.
0 svar · 2,3k läst
·
C
Colds: Jag glömde, nä inget flytspakel är medräknat i priserna
14 svar · 7,6k läst
M
Minimalisten: Hej! Vi står inför att köpa ett 70-talshus där säljaren efter gjord besiktning av oss ska bekosta syllbyte och även byte av hela golvkonstruktionen. Detta innebär att man bla måste riva upp badrummet. Vi tänkte då ta tillfälle i akt att kakla väggar vilket inte är gjort idag, lägga in golvvärme och sätta in badkar istället för dusch vilket innebär att vattnet måste dras om.
0 svar · 1,2k läst
C
chan74: Jag har samma typ av hus som du. Jag tog bort plasten och skruvade upp skivorna på reglar med cc 300 utan något bakom. Vad jag vet får det inte förekomma några skivor av organiskt material i väggarna. Det blir en hel del kortlingar att sätta upp. Jag använde mig av fibercement skivor, lite små besvärliga att få på plats men det blir mycket stabilt.
6 svar · 1,3k läst
P
pitor: ja det är antagligen så att det försvunnigt fix under plattan, så trycker man på den i hörnet så "fjärdar" den. Kan nog garantera att det är fixet som är bekymmret och inte golvbjälklaget, hade nämligen någon platta som lossnade i hallen åxå för nått år sedan och de är satta med samma märke av fix (mira), gillade inte riktigt det märket, svår jobbat åxå. De plattor jag
2 svar · 2,3k läst
F
fabulous: hejsan. är hlet ny på detta så jag hoppas att jag gör rätt, är det någon som vet var man kan få tag på en papperskorg i brons till badrummet? jag har hittat allt annat men ingen papperskorg, skulle vara så tacksam för hjälp
0 svar · 668 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.