Hej forumet!

Jag har ett litet problem. Vi håller på att planera konverteringen till vattenburet värmesystem från direktverkande el och i badrummet ligger det el-golvvärme. Jag vill komplettera denna med en vattenburen handdukstork för att slippa köra golvvärmen "för fullt".

Mitt problem är hur sjutton jag skall komma dit med radiatorrören utan att behöva riva allt för mycket. Stamledningen kommer gå i taket i våningen under, precis under badrummet så en anslutning underifrån vore det lättaste, jag har funderat över följande alternativ:

1. Borra hål underifrån upp in i väggen bakom handdukstorken och i badrumsväggen där handdukstorken ska sitta och sedan försöka lirka dit slangar (rör i rör?) den vägen. Känns som en högoddsare men innebär inget övrigt återställningsarbete

2. Lyfta på en eller två kakelplattor vid väggen och lirka undan värmeslingorna och sedan borra. Detta innebär att jag bryter fuktspärren och hur återställer man den. Går det?

3. Samma som 1 men såga upp "baksidan" av badrumsväggen från angränsande rum för att kunna dra rören ordentligt. Innebär en hel del återställningsjobb, vi hade inte tänkt tapetsera om där annars....

4. Dra rören i ett befintligt schakt upp till vinden, ovanför badrummet för att nå rätt plats att gå igenom badrumstaket och nå handdukstorken uppifrån med utanpåliggande rör.

Vilket alternativ skulle ni satsa på, eller har ni tips på andra sätt som jag inte tänkt på?

Tacksam för lite råd och erfarenheter!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.