Badrum
gaia: köp en handfat som monteras på en pellare :) ....det täcker alla rör gaia
mandus: Är det inte det ena så är det det andra... På Illigo.se sägs: "Illigo är det enda typgodkända systemet mot kartongbeklädd gips, även efter 1 juli 2008, då nya regler träder i kraft." Lutar man sig mot GVK då, är Illigo att jämställa med en kaklingsbar plastmatta? Men GVK lutar väl också mot att rekommendera mot kartonggips?
AndersS: Hos oss hade vi glespanel+10mm gipsskiva som var helt oskadade under ett skickt av "Laminatskivor". Det var visserligen för 4 år sedan, men inte skulle jag brutit ned de gamla väggarna idag bara för att det står att man idag inte får ha glespanel eller gips, utan vi skruva endast på ett nytt lager gips. Och under dessa förutsättningar och ingen plast i yttervägg så blir det en
EmMi: Japp, då var det klart. Vi beställde förra veckan en Geberit inbyggnadscictern. Och det ska vara den nya modellen (UP320) och ha svensk standard. Köpte från www.net-vvs.se. Den borde dyka upp vilken dag som helst.
Roger J: [citat] Betonggolv. Jag hade hoppats att slippa byta alla skivor i toan eftersom att duschen är avskärmad från det övriga.
Colds: Själv använde jag casco husfix i pulverform. Detta skall vara godkänt och var lätt att spackla med.
SteLi: Mm, den där är det nog, ser så ut. Tack!
RobZombie: Glömde svara angående åtgärd. Man kan inte rätta till ett fall bara genom att lägga ny klinker. Vattnet kommer bara rinna rätt ovanpå plattorna, det vatten som rinner igenom fogarna kommer följa det gamla fallet. Fallet ska rättas till under tätskiktet så det är bara att riva upp och göra om. I det lilla badrum man ser på bilderna är det slarvigt att inte lyckas få i alla fall
countach: nä är inte nylagd är bytt 2002 men man sätter väl inte kontktlim på väggen? kan förstå om det bara är runt avloppen. kan tillägga att det inte är gula fläckar på golv och vägg där man duschar bara på väggen kring handfat och kring toastolen där man spolar och även på golvet runt toastolen.
Colds: Det är ju rätt gött att du kan dra av arbetskostnaden genom ROT avdraget oxå. Det är ju inte värt att göra själv längre:)
smidifix: Precis vad jag trodde;-) Har dom själv nämligen men 5*7,5 eller nått därför tyckte jag känna igen dom!! Tack för svar! Blir nog skit snyggt!!! MVH Linus
Cheever: Billigast, ingen aning? Men här har du en nätshop som jag vet har grejor och som funkar bra: http://www.badshop.se/
OlaE: [citat] Ojdå vilken lista! Ja det kan man verkligen undra, tack! [citat] Ja varför inte? Synd bara att det skiljer så mycket mellan vit & krom både i effekt och pris. Den är 500 mm bred och det kan funka om man sätter den lite högre upp på väggen. /Ola
evoline: [citat] Tyvärr går toan inte till höger, det är det som är problemet. F*n nybyggd lägenhet från PEAB och de kommer med den ruttnaste lösningen.
FSS: Om ni nu ska göra om ändå tycker jag man ska göra om ALLT. Firman som gjorde ert dåliga badrum hade uppenbarligen ingen koll. Vill man då ha kvar något av deras konstruktion? Nä isåfall skulle jag bita i det sura äpplet och betala 100k för ett ordentligt badrum. Glöm inte ta referenser, ring och hör med dem, kanske till och med åka förbi och kika på deras badrum? Men... Jag skulle
tank77: Menar du flytspackel så är det OK. MEN det MÅSTE vara ett flytspackel som klarar av fukt och väta. Kolla upp detta!
gorran: Hej! Jag skall gjuta ner golvvärmeslangen med en finsats och på dess produktblad står det att den är mattläggningsbar efter 1 dygn men innebär detta att man även kan lägga tätskikt efter 1 dygn??
puu: I min tvättstuga från -51 stod tvättmaskinen på en betongklump 1 meter från väggen men tvättmaskinerna blir bättre. Den nya har jag ställt 5-10 mm från väggen. Jag skulle undvika att den nuddar väggen för det skakar ju lite i alla fall.
Sweekvall: Tack så mycket för svaren... Jag tänkte inte på att man antagligen behöver byta ut gips skivor osv. Självklart springer det iväg lite i kostnader då med. Tack så mycket för svaren och hjälpen.
Chelsea: [citat] Plurus Oden är en mycket bra golvbrunn. Vi valde en likn eftersom vi ville ha myningen nedåt i stället för åt sidan. För att test passade oss bättre.
Huskorset: Tack för tipset. Det ser ju ut som om vi har tänkt i rätt riktning!:)
almanakis: sätt en ip67-dosa, den kan man spruta vatten på utan att något händer!
greverif: Okej, tack för svaren, då är iallafall det en non-issue.
Genvägen: Nu håller jag på med taket i badrummet. Jag spacklar med våtrumsspackel. Men jag har väldigt svårt att få det riktigt jämnt och bra, framförallt i den delen av taket där jag har en takkupa och taket är rundat. Jag undrar nu om ni har nåt tips på om jag kan dölja dessa halvdåliga spacklingar på nåt sätt. Jag funderar på att försöka dölja skavankerna genom tex att dra på samma
Roger_B: Jag har i dag ett rum som vi skall inreda till badrum, eftersom rummet byggdes för 2 år sedan så har tyvärr reglerna ändrats lite och därmed måste de gamla planerna revideras.. De förutsättningar som gäller är Yttervägg * 45+170-45 isolering (korslagd) * Diffusionspärr * OSB Snedtak * 195 isolering * diffusionspärr * 45 isolering (korslagd) * OSB Frågan är nu hur jag skall göra
titanium: Har gjort något liknande. Delade av mellan inkaklat badkar och dusch med en glasskiva. Jag gick till vår lokale glasmästare och beställde ett härdat glas. De vet vilken tjocklek du skall ha på glaset. Köpte de aluminiumlister som de rekommenderade och limmade fast aluminiumlisterna med våtrumssilikon utan att borra. Mycket smidigt. Har funkat utan problem i 16 år.
Cheever: Dusholux har ett par varianter. [bild] Duscholux Kolla under duschtillbehör.