3 435 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Akut fråga
Nåja, lite akut iaf. Flytspacklade badrumsgolvet i torsdags. När jag gick in i badrummet idag så upptäcker jag att spacklet har spruckit här och var över hela ytan. Märkte att det knäppte till ett par gånger första gången jag belastade golvet (ett par dar sen). Underlaget består av golvspån lagt på 600 cc regel + 12 mm golvgips limmat med Ardex S48.
Nån som förstår varför det spruckit och har det nån betydelse?
Nån som förstår varför det spruckit och har det nån betydelse?
Det låter som att skivmaterialet inte har fått den laminatverkan man eftersträvar och att det inte har varit riktigt stumt i golvet innan du flytspacklade. Primade du gipsen innan?
Har du limmat och skruvat golvspånet (22 mm) enligt anvisningarna?
Hur kommer det sig att du har både golvgips och flytspackel?
Hur stora ytor handlar det om totalt?
Vilket fabrikat på flytspacklet?
Har du använt punktsvetsat armeringsnät?
Temperatur när du la ut spacklet?
Hur tjockt med flytspackel har du lagt?
Har du limmat och skruvat golvspånet (22 mm) enligt anvisningarna?
Hur kommer det sig att du har både golvgips och flytspackel?
Hur stora ytor handlar det om totalt?
Vilket fabrikat på flytspacklet?
Har du använt punktsvetsat armeringsnät?
Temperatur när du la ut spacklet?
Hur tjockt med flytspackel har du lagt?
Måhända lite mysko med gips och flytspackel, men så blev det.
Spånskivorna limmade men skruvade i reglarna.
ca 10 mm tjockt spackelskikt med elgolvvärme inlagt.
Yta ca 5 m2.
Byggmax spackel
Inget armeringsnät
20 grader omgivande temp, kallt vatten
edit: byggmax primer innan. "provspacklade" på en kvadratmeter stor skiva innan för att känna på spacklet. Perfekt resultat på den, men iofs liten yta och ej belastad.
Spånskivorna limmade men skruvade i reglarna.
ca 10 mm tjockt spackelskikt med elgolvvärme inlagt.
Yta ca 5 m2.
Byggmax spackel
Inget armeringsnät
20 grader omgivande temp, kallt vatten
edit: byggmax primer innan. "provspacklade" på en kvadratmeter stor skiva innan för att känna på spacklet. Perfekt resultat på den, men iofs liten yta och ej belastad.
Redigerat:
Nu hittar jag inte den produkten, bara deras primer. Är det flytspackel eller något annat?
Du verkar ha haft på tok för lite golvavjämning/flytspackel. Minst 12 mm brukar det vara specat i produktbladen för att få bärighet. Ska du ha golvvärme blir det ytterligare några mm. Beroende på tillverkare måste du ha armering. Vissa fiberarmerade produkter klarar upp till 10 m² utan armering.
Edit: Hittade deras flytspackel. Det verkar inte finnas något produktblad på deras hemsida som ger svar på tjocklek och armering.
Du verkar ha haft på tok för lite golvavjämning/flytspackel. Minst 12 mm brukar det vara specat i produktbladen för att få bärighet. Ska du ha golvvärme blir det ytterligare några mm. Beroende på tillverkare måste du ha armering. Vissa fiberarmerade produkter klarar upp till 10 m² utan armering.
Edit: Hittade deras flytspackel. Det verkar inte finnas något produktblad på deras hemsida som ger svar på tjocklek och armering.
Redigerat:
Det var liksom min tanke också. På spacklet är det specat ok med 2-40 mm tjockt lager.tank77 skrev:
Ett avsteg jag gjorde var att blanda med betongblandare istf med visp, tänkte att jag kan köra en större laddning då. Det blandas förstås lite sämre, men jag tyckte vi var noga med att se till att det blev ordentligt blandat.
Ok, fick för mig att flytspacklet behövde en minsta tjocklek oavsett underlag men jag får skylla på tillfälligt hjärnsläpp. Hur som helst verkar underlaget inte ha varit stumt nog om 10 mm flytspackel spricker trots 12 mm golvgips och 22 mm golvspån.
Nyfiken på vad det står i produktbladet. Man kan tycka att det borde finnas på hemsidan om man inte får med sig det från butiken.
Nyfiken på vad det står i produktbladet. Man kan tycka att det borde finnas på hemsidan om man inte får med sig det från butiken.
Antar att det är regelavstånd på c/c 1000 istället för de föreskrivna 300-600. Bara att gratulera i så fall. 
Oavsett har jag svårt att tro att en kaka med 10 mm flytspackel knäcks på grund av belastning om underlaget är böjstyvt. Det känns som att bjälklaget är feldimensionerat eller att monteringen av golvspån och golvgips har gått fel. Vi får se vad plattsättarna har att säga när de hittar hit ikväll.
Oavsett har jag svårt att tro att en kaka med 10 mm flytspackel knäcks på grund av belastning om underlaget är böjstyvt. Det känns som att bjälklaget är feldimensionerat eller att monteringen av golvspån och golvgips har gått fel. Vi får se vad plattsättarna har att säga när de hittar hit ikväll.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag har hört att man absolut inte skall blanda spackel med cementblandare, vet inte riktigt varför. Det var prod. supporten på Maxit som sade det (ringde egentligen om ngt. annat när jag frågade).
Kan kanske vara den felande länken, fattar dock inte riktigt varför, men på spackelpåsen står det föreskrivet visp.hempularen skrev:
Reglarna är definitivt inte feldimensionerade, så mycket är klart. De är modell bronto och har klarat trycket de senaste 50 åren.
edit igen: och ja, det blir intressant att höra plättlaggarnas idéer ;-)
Klicka här för att svara