1 976 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
bygga nischvägg
Funderar på att bygga en halvhög vägg i badrummet som blir en duschnisch samt en glaskiva till på övre delen. Tänkte regla den med 45 regel och gips samt köpa härdad glasskiva hos glasmästaren om jag inte hittar nån färdig.
Verkar det som en dum idé?
Dessutom har min fru fått för sig att själva duschplatsen ska vara upphöjd ca 7 cm.
Vad tror ni om detta?
Tänkte i så fall bara regla upp 45 och lägga golvspån där, men hur gör man då med övergången mellan högt och lågt golv när man flyter golvspackel ska man lägga nån cm på den vertikala ytan också?
Kanske flytspackla hela upphöjningen (alltså totalt 8 cm eftersom det bör räknas från den nya nivån på nedre golvet) eller blir det för tjockt?
Tänkte i så fall sätta 2 brunnar i rummet, en i nischen och en under tvättstället.
Kan man då gå ner med avloppet från tvättstället i den brunnen eller är det bara dumt?
Verkar det som en dum idé?
Dessutom har min fru fått för sig att själva duschplatsen ska vara upphöjd ca 7 cm.
Vad tror ni om detta?
Tänkte i så fall bara regla upp 45 och lägga golvspån där, men hur gör man då med övergången mellan högt och lågt golv när man flyter golvspackel ska man lägga nån cm på den vertikala ytan också?
Kanske flytspackla hela upphöjningen (alltså totalt 8 cm eftersom det bör räknas från den nya nivån på nedre golvet) eller blir det för tjockt?
Tänkte i så fall sätta 2 brunnar i rummet, en i nischen och en under tvättstället.
Kan man då gå ner med avloppet från tvättstället i den brunnen eller är det bara dumt?
Redigerat:
Väggen bör ju vara påtagligt stabil. Det känns som att en vanlig 45 regel är i klenaste laget, då den väl bara får infästningar i två vinklar. Har du övervägt ex. 9 cm lecablock?
Ytan i den upphöjda duschplatsen måste ju också flytspacklas enligt alla regler. Jag hade nog spolat skivmaterialen och spacklat hela höjden (med ett handspackel till att börja med).
Ytan i den upphöjda duschplatsen måste ju också flytspacklas enligt alla regler. Jag hade nog spolat skivmaterialen och spacklat hela höjden (med ett handspackel till att börja med).
Hur bygger man med lecablock. i badrum?
Antar att den sen måste ska kläs med gips, hur får man då fast det? Eller skippar man gipset?
Hur förankrar man lecan i huset.
Huset för övrigt är som sagt ett trähus.
Antar att den sen måste ska kläs med gips, hur får man då fast det? Eller skippar man gipset?
Hur förankrar man lecan i huset.
Huset för övrigt är som sagt ett trähus.
tätskikta först hela badrummet, sen hade jag använt lux element till skärmväggen, limma med sättlim mot vägg o golv.
Klicka här för att svara