1 291 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Tvättstuga
Tjaba.
Ska lägga in våtrumsmatta i våran tvättstuga vilket en våtrumscertifierad golvfirma ska göra, blev lite kluven bara, när jag ringde och kollade med Folksam som vi har som försäkringsbolag som sa dom till mig att mattan ska vikas upp 2 dm upp på vägg och inget tätskikt behövs på vägg, är bara att foölja branschorganisationens rekomendationer sa hon i luren.
När gubbarna från firman var här så sa dom att dom viker upp ca 10 cm, kanske 12-13 cm och att alltid när man har har golvbrunn så ska man ha tätskikt i väggarna kring brunnen.
Påtalade det där om att Folksam kräver 2 dm uppvik, men det behövdes inte sa dom, 10 cm räcker?
En firma som inte gör annat än att lägger in våtrumsmattor hela dagarna borde väl veta, blir lite kluven.
Ska lägga in våtrumsmatta i våran tvättstuga vilket en våtrumscertifierad golvfirma ska göra, blev lite kluven bara, när jag ringde och kollade med Folksam som vi har som försäkringsbolag som sa dom till mig att mattan ska vikas upp 2 dm upp på vägg och inget tätskikt behövs på vägg, är bara att foölja branschorganisationens rekomendationer sa hon i luren.
När gubbarna från firman var här så sa dom att dom viker upp ca 10 cm, kanske 12-13 cm och att alltid när man har har golvbrunn så ska man ha tätskikt i väggarna kring brunnen.
Påtalade det där om att Folksam kräver 2 dm uppvik, men det behövdes inte sa dom, 10 cm räcker?
En firma som inte gör annat än att lägger in våtrumsmattor hela dagarna borde väl veta, blir lite kluven.
Tyvärr så börjar det dyka upp egna tolkningar och krav hos vissa försäkringsbolag. Både lättnader och högre krav än branschreglerna säger. Detta är ju inte lyckat, för vad händer den dagen du vill byta bolag?
Jo, hade det med i tanken, men hur gör man då? ska man gå på försäkringsbolagets villkor eller firmans, som tycker så är det ju trots allt en gvk auktoriserad firma som gör det och dom borde ju veta vad som är rätt å fel, å dessutom så är det tekniskt omöjligt att har 2 dm uppvik överallt, om jag nu inte ska ha en tröskel som är 2dm hög vid alla dörrar.
Ja, det blir ju lite moment 22..
Jag hade i steg 1 begärt ut skriftligt från försäkringsbolaget vad de anser. Det är tyvärr inte alltid som den information man får muntligt helt överensstämmer med det som verkligen gäller. Det är mycket detaljer även för personerna i försäkringsbolagens kundtjänster.
Överensstämmer den skriftliga infon du får dåligt med vad din mattläggare säger, så hade jag dubbelcheckat hans info direkt med GVK.
Visar det sig att mattläggaren har uppfattat GVK:s regler korrekt hade jag valt dem, samt bytt försäkringsbolag.
Tyvärr så finns det väl ingen annan väg än ren och skär konsumentmakt. Vi måste slå näven i bordet och med tydlighet visa att vi inte accepterar försäkringsbolagens agerande.
Jag hade i steg 1 begärt ut skriftligt från försäkringsbolaget vad de anser. Det är tyvärr inte alltid som den information man får muntligt helt överensstämmer med det som verkligen gäller. Det är mycket detaljer även för personerna i försäkringsbolagens kundtjänster.
Överensstämmer den skriftliga infon du får dåligt med vad din mattläggare säger, så hade jag dubbelcheckat hans info direkt med GVK.
Visar det sig att mattläggaren har uppfattat GVK:s regler korrekt hade jag valt dem, samt bytt försäkringsbolag.
Tyvärr så finns det väl ingen annan väg än ren och skär konsumentmakt. Vi måste slå näven i bordet och med tydlighet visa att vi inte accepterar försäkringsbolagens agerande.
så här står det på gvk's hemsida:
3. BBRs råd: Tvättstugor och utrymmen för varmvattenberedare samt toalettrum är utrym-men där det normalt krävs ett vattentätt skikt på golvet. Det vattentäta skiktet bör dras upp på vägg. (6:5331)
Står inte hur mycket upp på vägg , och som sagt, Folksam sa till mig i luren, följ branschreglerna så är det ok.
Dessutom är det ju så att man lägger i spärrskikt på väggen med å då behövs ju inga 2 dm upp på vägg, hörde mig för lite också och det är ingen som jag vet har 2 dm uppvik, 1 dm är ju mer standard.
Mattläggarna kommer förhoppningsvis nångång nästa vecka å lägger, väntar bara på ett pris innan.
3. BBRs råd: Tvättstugor och utrymmen för varmvattenberedare samt toalettrum är utrym-men där det normalt krävs ett vattentätt skikt på golvet. Det vattentäta skiktet bör dras upp på vägg. (6:5331)
Står inte hur mycket upp på vägg , och som sagt, Folksam sa till mig i luren, följ branschreglerna så är det ok.
Dessutom är det ju så att man lägger i spärrskikt på väggen med å då behövs ju inga 2 dm upp på vägg, hörde mig för lite också och det är ingen som jag vet har 2 dm uppvik, 1 dm är ju mer standard.
Mattläggarna kommer förhoppningsvis nångång nästa vecka å lägger, väntar bara på ett pris innan.
Klicka här för att svara