Fick just mina skåp från Björbo, men i infon som man bifogar står att skruvar för upphängning numera inte ingår i leveransen p g a att det är varierande material i väggarna. Det är inget problem i och för sig; jag har kortlingar av trä så det är ingen tvekan om att det ska vara träskruvar.

Men det är ändå några saker jag funderar över:

Innerst är det en 45 mm kortling, därefter 13 mm Glasroc och ytterst c a 8 mm kakel.

Jag antar att man inte vill att kaklet ska bära tyngden av skåpet så hålen kakelplattorna bör väl vara så stora att det garanterat blir frigång för skruvarna(?).

Glasrocen lär väl heller inte ta någon större last så det lär bli upp till kortlingen att hålla skruven. Avståndet från den till utsidan av kakelplattan blir c a 25 mm där skruven i princip hänger fritt (utsatt för böjning). Skruven får ju heller inte gå igenom kortlingen så den ska fästas i max 45 mm trä.

Nu tror jag att när man hänger upp skåp på andra ställen t ex i kök är det dels bara en gipsskiva (13 mm) mellan regel och skåp, dels är det nog till sin karaktär ett friktionsförband. D v s skruvarna drar fast skåpet så hårt mot väggen att friktionen mellan skåpets rygg och väggen tar en stor del av lasten.

På en kaklad vägg kan man nog inte räkna med någon större friktion och dessutom är jag lite nojig när det gäller att dra fast skuvar hårt i kaklet. Vill inte gärna spräcka någon platta.

Tacksam om någon med praktisk erfarenhet kan ge lite input:

Hur många skruvar i varje skåp (både kommod och spegelskåp är 90 cm breda)?

Rostfritt eller förzinkat?

Bricka under skruvskallen?

Hur hårt ska man dra?

Jag har inga bra svar på dina frågor, men jag kan iaf berätta att mitt hafa spegelskåp sitter bara fast med de två medföljande skruvarna i skåpets överkant. Blev lite förvånad att det inte förberett för skruv även i skåpets underkant. Jag monterade fast det med bara två skruv och det sitter uppe än iaf :) Hur hårt man ska dra är ju svårt svara på, lagom är bäst. så att man känner att skåpet sitter ordentligt fast

Redigerat:
Ja, ibland blir man förvånad när man ser hur klena skruvar som följer med.

Förmodligen håller en träskruv för betydligt mer än man tror.

Tror att skruvar i underkant inte fyller någon annan funktion än att hålla in nederdelen av skåpet mot väggen.

Om jag uppfattat dig rätt så vill du montera skruvarna så att de skall ta upp kommodens tyngd med ca 20 mm hävarm. I så fall skulle jag rekommendera fransk träskruv 8 mm, gärna 4 st. Der skall ju gå att sätta en unge på handfatskanten utan att allt rasar ned.

Om kommoden är normalt konstruerad så har den en relativt stor anläggningsyta mot kaklet. De krafter du utsätter kaklet för vid normal åtdragning av vanlig träskruv torde då vara mindre än de krafter som uppstår då du sätter upp muggpappershållaren.

Jag var också nojig kring detta, med en 130 cm kommod, som tillsammans med handhandfat väger ca 70 kg. Väggens konstruktion fordrade att jag "tog tag" i lättbetong 70 mm bakom kaklet. Detta gick glant med speciella ankare och 8 mm gängstång 200 mm långa. Det är i mitt fall helt säkert att det är friktionen mot kaklet som bär lejonparten av vikten.

Bricka är alltid bra vanlig förzinkning duger mycket bra.

Redigerat:
Är det inte risk att kaklet spricker om man drar för hårt

bsba skrev:
Är det inte risk att kaklet spricker om man drar för hårt
Risken är större om du skruvar fast en toarullehållare än en kommod pga den större ytan som fördelar trycket, precis som skrevs här innan

Tack för er input! Jag tycker att SvenDs resonemang låter helt rimligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.