3 608 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
badrumströskel mot tätskit? gjuter ni fast?
hur gör man med tröskeln - om jag har förstått rätt så ska tätskitktet täta mot tröskeln.
jag ska göra nytt badrum i hallen 22 mm spån som glespanel för golvvärme + 14mm parkett
i badrummet armeringsmatta, 20 mm golvvärmerör + golvspackel minst 15mm ovanför röret + det som behövs för fallet.
gjuter man först med en bräda där tröskeln ska vara eller gjuter man mot tröskeln
bör man sätta dit dörrkarmen innan man gjuter och sätter tätskikt?
andra saker att tänka på?
jag ska göra nytt badrum i hallen 22 mm spån som glespanel för golvvärme + 14mm parkett
i badrummet armeringsmatta, 20 mm golvvärmerör + golvspackel minst 15mm ovanför röret + det som behövs för fallet.
gjuter man först med en bräda där tröskeln ska vara eller gjuter man mot tröskeln
bör man sätta dit dörrkarmen innan man gjuter och sätter tätskikt?
andra saker att tänka på?
Enklast om du inte vet exakt hur högt du kommer med gjutningen (flytspackling?) är att stänga av med bräda eller avstägningslist.
Tänk efter var dörren kommer, bäst är om du kan få spackel under tröskeln men inte så långt ut att spacklet syns när tröskeln är på plats (om det blir nivåskillnader alltså)
Efter spacklingen sätter du karmen och tröskeln på plats och tätskiktar, tätningen mot tröskeln ska gå till överkant färdigt golv.
Tänk efter var dörren kommer, bäst är om du kan få spackel under tröskeln men inte så långt ut att spacklet syns när tröskeln är på plats (om det blir nivåskillnader alltså)
Efter spacklingen sätter du karmen och tröskeln på plats och tätskiktar, tätningen mot tröskeln ska gå till överkant färdigt golv.
spärra av spacklingen med träbit där karmen börjar så finns möjlighet att "medla" litet mellan hallgolvet o badrum. kanske självklart men tänk på att smygen hamnar på insidan av dörren.
Enligt vad jag läste på så skall fallet från överkant tröskel till golvbrunn, vara minst 20 mm. Detta uppfyllde jag genom att gjuta golvet med motsvarande fall. Höjdskillnaden togs upp utanför dörren dvs jag gjöt ända ut genom dörren. En låg tröskel limmades dit varpå jag drog upp tätskiktet på denna. En högre tröskel är naturligtvis säkrare men då gäller att ha tätt vid karmen oxå. Jag ville ha ett slätt golv från hall till badrum och tycke att det fick räcka med att uppfylla normen för fall.
Hur detta kan göras berör naturligtvis på omständigheterna i övrigt. I mitt fall la hag ett 15 mm trägolv i hallen som tog upp höjdskillnaden.
Hur detta kan göras berör naturligtvis på omständigheterna i övrigt. I mitt fall la hag ett 15 mm trägolv i hallen som tog upp höjdskillnaden.
Klicka här för att svara