Byggahus.se

Badrummet. Extrakostnad på fast pris?

1. Snappen
    Medlem · 183 inlägg

Snappen

Medlem
    Vi har fått ett fast pris för att inreda vår övervåning exkl material och killarna hade jobbat ett tag innan de insåg att vi ville ha några saker utförda som de tydligen inte räknat med. Vi tycker det borde vara entrprenörens sak att ta reda på så mycket som han behöver innan han kommer med ett pris. Han hade tex inte förstått att vi ville ha vägghängd toa utan bara räknat med vanlig wc (står ej i avtalet vilket) osv. Alltså tycker han detta blir extra kostnader. Vi har flera gånger bett om pris men inte ens fått en indikation och nu har arbetet gått så långt att de redan gjort en del av "extraarbetet". Några tips? Vad gäller här egentligen?

Kanske någon här som kan hjälpa oss räkna på detta? Extra arbete är:
    - Flytta fördraget rör för handfat ca 2 m. Flytta golvbrunn ca 70 cm samt flytta wcavlopp ca 50 cm. Allt liggande i träbjälklag under 22mm golvspånskiva. Endast arbete.
    - Vägghängd wc, merkostnad för arbetet jämfört med installation av golvtoa. En kaklad vägg men utan "hylla" tillkommer bakom wc för inbyggnad av sisternen o fixtur. Kakling i övrigt ingår redan i ursprungspriset.
    - Golvvärmekabel ingjuten i flytspackel - gäller endast arbete, och i samband med övrigt arbete som golvläggning och elektrikerarbete.
    - Skära till och sätta upp en handfatsskiva som kaklas med mosaik och som handfat sätts ned i. Endast arbete.

Hur många mantimmar är det rimligt går åt för detta? Hur mycket borde det kosta extra?

Kan vi dra av för att vi tex jobbade 4 timmar (ca 6 mantimmar) med att dra teleledning eftersom de inte klarade det själva (de ringde och sa vi måste fixa detta själva)? I det fasta priset ingår ju teleinstallation dvs att de skulle göra detta.

Skulle bli jätteglad för snabbt svar.

2. Åsa76
    Medlem · Uppsala · 1 456 inlägg

Åsa76

Medlem
    Generellt så är ju fast pris fast pris. Står det dock bara WC så om ni vill ha en dyrare än den som ingår bör ni ju betala.

Tyvärr tror jag många firmor vill lägga på mycket xtra saker som egentligen inte är extra. Rimlighet är svårt.....vi pyntede 16.000 för et par extra balkar.

prata och se om du förstår anledningen till extraarbetet, vägghängd toa känns ju rimligt att det är jobbigare än fast o dyrare tex....

Var inte golvvärem med i priset? I så fall så ja, då är det väl extra.

stog det i ert kontrakt om mosaik handfat, så bör de kunnat räkna med det. om inte, extra....osc osv.

Bra kontrakt är a o o.

3. Snappen
    Medlem · 183 inlägg

Snappen

Medlem
    Tack för svar.

Men fortfarande, kan någon ge mellan tummen och pekfingret hur många extratimmar man kan lägga på för det uppräknade?

Sen undrar jag varför han inte vill lämna ens en prisindikation på jobben. Finns det inget (ex konsumentlag) som reglerar hur mycket extra han kan kräva sen, utan att ha gett en prisindikation?

4. Åsa76

Åsa76

Medlem
    Någon som är hantverkare kanske kan ge bättre svar. jag har "övervakat" två byggen av badrum och min gissning är följande: För en person då...

- Att helrenovera om golvet som du skriver, ny spånskiva, flytt av avlopp, helt nya underlag? flytt av andra rör....mm kanske 2-3 dagars.
    - Att lägga dit golvvärme, snärjdes den på armeringsnät? Var armeringsnätet med från start?kanske nån timme eller två....eller längre om det var tvunget att limmas och torka. ?
    - Vägghängd toa, inklusive uppbyggnad av inbyggd cistern då antar jag...Inbyggnad av cistern, met tätkikt, skvaller rör ?, inspektionslucka?? 1-2 dagar
    - Skära mosaik, vädligt svåruppskttat, var det miljarder små bitar som skars ut? 1h till 2 dagar?

Så om de tar 450 kr/h (står det i kontraktet?) så en vecka extrajobb. 450kr x 40h? Det borde ju vara överkant tycker jag, men helt rimligt. 18.000 - 20.000 SEK esklusive moms brukar de vara bra på.... + 25% då max 25000 SEK arbetskostnad.....

Om en hantverkare ger ett cirkapris tror jag det regleras att max kunna avvika 15%. Men utan pris så är det svårt. Då infinner sig begreppet oskäligt....och vad det är, det vete tusan (eller det vet bara tingsrätten typ). Jag skulle avråda från att låta en hantverkare göra det utan prisavtal, men om ni nu har ett sådant kontrakt så får du nog hoppas att han är sjusst.

Som sagt, vi betalade 16.000 för ett par extra balkar som det tog 3h att sätta dit.

Redigerat 24 mar 2009 20:11
  5. H
    Moderator · Stockholm · 47 696 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Jag tror på mer, detta involverar ju både rörläggare snickare och elektriker. Finns flera trådar här där golvvärme har debiterats med 10- 12 000. Då har nog material ingått (typ 2-5 000 material). Man skall tänka på att elektrikern måste var där och lägga slingorna, komma och kontrollmäta efter spackling, och igen efter klinkersättningen. Och sedan komma och koppla in när allt är klart. Med lite god planering så kan de slå ihop de 2 sista besöken till ett.

Även rörpularen måste troligen dit och göra minst ett extra besök för en vägghängd toa. Jag skulle tro att det kan kosta typ 35 000 totalt.

Just att flytta avloppsrör kan vara väldigt svårt att uppskatta i förväg. Beror ju ex, på om den nya placeringen innebär att man måste gå igenom en golvbjälke.

6. I
    Medlem · Stockholm · 50 inlägg

idron

Medlem
    Försök att få fatt i normtidlistan för VVS.... Där finns angivet exakt vad en rörmontör tar i tid för olika inst. Finns nog tilgänglig från Byggnads.omdragning av avlopp är max 3 tim, montering av fixtur inkl ansl av wc 3 tim max. sen tillkommer ju tätskiktsjobb kakel uppbyggnad av vägg, men det är ju andra hantverkare.

7. Snappen
    Medlem · 183 inlägg

Snappen

Medlem
    Idron: Så det finns en normtidlista man kan jämföra mot? Är den tillgänglig för "alla"? Finns den rent av på nätet kanske? Någon som vet...?

Hempularen: Elektrikern borde egentligen inte bli så dyr med tanke på att han ändå gör arbeten som ligger i det fasta priset. Så det är bara merkostnaden som golvvärmen kostar som tillkommer. Men vi får ju inte svar på hur mycket det är när vi frågar :( entreprenören.
    I avtalet står timpris 325 inkl moms för tilläggsarbeten. När du anger 35 tusen menar du inkl material väl? Om det ska bli så mycket extrakostnad lutar det åt att vi får gå till banken... :(

Nåja. Glad för de svar jag fått. Undrar om det hjälper om jag helt sonika stoppar arbetet och säger att de inte får fortsätta före jag fått prisindikation? Vad tror ni om det?

/Sussi

8. H
    Moderator · Stockholm · 47 696 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Som sagt det är väldigt svårt att uppskatta, och det kan vara därför som du har svårt att få firman att ge ett pris. Samtidigt så har du rent juridiskt en ganska stark position i det läget. Om du har en uppfattning om vad ändringen borde kosta, så är det den som gäller såvida inte entrepenören kan bevisa att han gett dig ett högre pris. Nu är jag inte helt säker på att det gälelr vid en ombyggnad.

Vad gäller elektrikern så är det ju ett antal timmars arbete med golvvärmen, både själva slingan och ev. att dra fram el till termostaten osv. Men framförallt så blir det 2-3 extra ganska korta besök från elektrikern för att göra de tester han skall, räkna med att varje besök kostar 1000 - 1500 i körtid, milersättning, och ställtid (verktyg skall bäras in och ut osv.).

När de skall flytta avlopp så kostar det ett antal timmar för snickare att riva lämplig mängd golv (som är struligt att riva efterssom man gör våtrumsgolv extra "bastanta"), rörpularen skall komma åt att arbeta igonom ett hål som kanske är i minsta laget för man försöker riva så lite som möjligt. Om det är en förlägning så kanske en längre sträcka av röret måste tas fram för att ändra lutningen. Osv.

Att sedan lappa ihop golvet till samma hållfasthet tar betydligt längre tid (per ytenhet) än att lägga nytt golv. Det måste ofta kompletteras i bjälklaget efterssom spånskivorna inte går att sammanfoga korrekt vid en lappning.

9. Åsa76

Åsa76

Medlem
    Låter otrioligt smart.

Be om ett nedtecknat (Skriftligt) cirkapris i alla fall, å kan du räkna med 15% upp.....och se tilla att det då står specat allt extraarbete rörande XXX, XXX, och XXX.

Annars riskerar du nog att få betala överpris.

10. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 166 inlägg

GoForIt

Medlem
    Visst är det lätt att vara efterklok, men trådens frågeställning bekräftar väl bara vikten av att ha väldigt detaljerade avtal om vad som ingår och inte i ett fast pris. För båda parter.

11. Snappen
    Medlem · 183 inlägg

Snappen

Medlem
    Hej igen!

Ville bara säga att vi nu i lla fall fått ett pris som blev riktigt bra för allt ovanstående. Han tänker ta 15 papp. Ja, det är ju knasigt att vi inte skrev från början i kontraktet just den här biten med badrummet. Men vi pratade om det innan vi skrev på och i från början ingick inte badrummet över huvud taget. Så det föll på något sätt bort. Men men... Nu återstår bara att få det fixat utan att mer krångel uppstår. Åtminstone jag håller tummarna.

Och tack för svar jag fått!

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.