6 509 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Riva bort golvklinker på del av golvet
Hej
Jag har låtit en plattsättare renovera mitt badrum.
Nu finns det en svacka i golvet (betong med klinker)
mellan duschen och toan. Vatten från duschen ställer sig där.
Har påpekat fel och har efter många om och men fått ett
förslag på åtgärd:
plattsättaren tar bort klinkerna på detta parti (0,5 kvm) och ordnar så
att svackan försvinner.
Nu undrar jag går det att göra så utan att skada fuktspärren som ju
ligger direkt under klinkern? Går det att få korrekt nivå de klinker som
ska läggas i där de gamla rivs upp?
Eller måste hela golvet rivas upp helt och ny fuktspärr läggas på innan klinkerna
läggs på.?
Jag har låtit en plattsättare renovera mitt badrum.
Nu finns det en svacka i golvet (betong med klinker)
mellan duschen och toan. Vatten från duschen ställer sig där.
Har påpekat fel och har efter många om och men fått ett
förslag på åtgärd:
plattsättaren tar bort klinkerna på detta parti (0,5 kvm) och ordnar så
att svackan försvinner.
Nu undrar jag går det att göra så utan att skada fuktspärren som ju
ligger direkt under klinkern? Går det att få korrekt nivå de klinker som
ska läggas i där de gamla rivs upp?
Eller måste hela golvet rivas upp helt och ny fuktspärr läggas på innan klinkerna
läggs på.?
Jag kan inte tänka mig att man kan göra så utan att riskera att skada fuktspärren. Dessutom så är ju frågan var svackan finns. Om det är fixet som har lagts så ojämnt så att det bildats en svacka när plattorna satts dit eller om det (troligare) är ojämnt "nere i botten" det vill säga under fuktspärren. Om golvet under fuktspärren är ojämnt spelar det ju ingen större roll ifall ni "snyggar till ytan", det kommer fortfarande att samlas fukt där, även om det kanske inte syns under plattorna.
Jag föreslår att du ringer kommunens konsumentrådgivare och kanske BKR (http://www.bkr.se/) för råd om hur du kan/bör gå vidare och vilka åtgärder som du rimligen bör gå med på.
(Observera att jag inte är ordentligt insatt i området, resonemanget ovan är mina lekmanna-spekulationer.)
Jag föreslår att du ringer kommunens konsumentrådgivare och kanske BKR (http://www.bkr.se/) för råd om hur du kan/bör gå vidare och vilka åtgärder som du rimligen bör gå med på.
(Observera att jag inte är ordentligt insatt i området, resonemanget ovan är mina lekmanna-spekulationer.)
Det räcker inte med att bryta upp golvet utan väggarna måste också göras om dvs nytt tätskikt och nytt kakel måste upp.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
...och på vilket sätt skulle detta åtgärda problemet menar du?buffyboy skrev:
Det är i stort sett omöjligt att säkerställa att fallet är korrekt men att golvklinkersen av någon anledning "satt sig" lokalt. Man får därför utgå från att det är en "svacka" (=fel) i tätskiktet.
Att lägga ett nytt golv ovanpå det gamla blir ju endast en kosmetisk åtgärd.
Givet att det är ett lokalt "fel" på fallet så kvarstår ju det oavsett hur många golv man lägger på.
Eftersom felet då kvarstår måste trådskaparen uppge detta vid en ev försäljning och ger då köparen en utmärkt anledning att pruta.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Absolut, visst är det så men hur ska ma veta att fallet är korrekt?sandhall skrev:
Försäkringsbolagen brukar ju ofta ha den njugga inställningen att finns det ett fel presumeras hela badrummt vara felaktigt och så kan ju en kommande köpare också resonera.
Det är inga som helst problem då det är en svacka. Att knacka bort klinker är vardagsmat för en golvläggare. Svackan fylls helt med fix och det kommer inte synas efteråt. Däremot kan det bli små färgskiftningar på fogen, även om den kommer från samma säck.
Tjafsa inte med golvläggaren, han/hon fixar det utan problem. Dessutom har du ju 10 års garanti (om det inte är svartjobb), så du behöver inte oroa dig.
Tjafsa inte med golvläggaren, han/hon fixar det utan problem. Dessutom har du ju 10 års garanti (om det inte är svartjobb), så du behöver inte oroa dig.
Kommer inte ihåg vilka regler eller rekommendationer jag läst det i men där anges ju i alla fall toleranserna för golvläggning med klinkers. Tror jag läste att det fick diffa +/-5mm på 2m. Och håller sig golvläggaren inom de tolernaserna borde det väl vara ok?!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Det är samma visa varje gång och det kommer ALLTID från sk yrkesmän. "Nä sörru dé e inga problem, vi knackar bort plattorna och bygger upp fallet med fix...". Känns det igen?BAS skrev:Det är inga som helst problem då det är en svacka. Att knacka bort klinker är vardagsmat för en golvläggare. Svackan fylls helt med fix och det kommer inte synas efteråt. Däremot kan det bli små färgskiftningar på fogen, även om den kommer från samma säck.
Ingen har väl hävdat att det skulle vara svårt att bygga upp plattorna med fix MEN det ändrar inte det faktum att fallet med all sannorlikhet är felaktigt utfört. Felet i fallet rättas ju inte till för att man bygger upp plattorna. För hantverkare verkar det vara ett helt okänt faktum.
Med en sådan lösning kvarstår ju faktum, att golvet inte är hantverksmässigt utfört och säljaren bör således upplysa en framtida köpare om att så är fallet med den prutningsrisk det medför osv för att inte tala om försäkringsbolagens vanligt förekommande syn på det hela; ett litet fel=hela våutrymmet är felaktigt utfört.
Kan inte fatta att en yrkesman inte kollar fallet INNAN fix och plattor sätts.HELT OBEGRIPLIGT.
Det skulle ju vara straffbart och vittnar om taskigt hantverk. Det skulle vara krav på att fallet kollas, verifieras och dokumenteras innan ytskiktet läggs på.
Har hantverkaren slarvat är det rätt åt honom att få göra om jobbet. Det är ju så lätt att kolla innan man går vidare.
"Tjafsa inte med golvläggaren, han/hon fixar det utan problem" Varför ska jag inte tjafsa med golvläggaren, golvet är ju inte korrekt utfört eller tycker du att det är jobbigt med kunder som ställer krav på att tätskikt utförs enligt reglerna. Utan problem för vem? För golvläggaren? kanske.
"Dessutom har du ju 10 års garanti (om det inte är svartjobb), så du behöver inte oroa dig", Talar du också om att kunden måste reklamera fel inom rimlig tid efter det att felet upptäckts. Talar du om att det inte duger att komma om 10-år och säga att, du felet i tätskiktet som jag vetat om i 10-år, är du bussig och fixar det. Om garantin ska vara värd namnet så ska du inte klaga om kunden omedelbart gör garantianspråk.
Vad har ni som föreslår fallbygge med fix för svar då kunden frågar om han behöver upplysa en framtida köpare om bristen eller när kunden frågar om det är risk att försäkringsbolaget börjar krångla om en vattenskada uppstår?
Redigerat:
Klicka här för att svara