Som jag har förstått det så brukar man kakla innan och sen bygga väggen utanpå. Precis som du säger...

... och idag sprang jag på fuskblock i plast på Cheapy som man tydligen bara klickar ihop! Hann inte titta närmare på det, eller kolla pris men tydligen inget fel på uppfinningsrikedom när det gäller "heta prylar" som ex glasblock.

/me

Vår "kakelgubbe" byggde upp en duschhörna i glasbetong det sista han gjorde, dvs efter att badrummet var kaklat. Han använde bara de befintliga profilerna, inga extra förstärkningar. Jag har dunkat i väggen ordentligt några gånger med mina 95 kilo, det är som att gå in i berg - väggen sitter stenhårt!

Det som gjordes däremot, jag vet inte hur nödvändigt det är, är att golvet förstärktes med lite extra kortlingar där glasbetongen står.

Goddagens tänkte fråga ifall någon kan tipsa hur jag ska göra om jag har rör som går ifrån duschen utanpå väggen som är i vägen för att sätta upp en glasblocksvägg. Måste då bygga en vägg på ca 7 cm ut innan jag kan sätta glasblock. Hur bygger jag enklast denna vägg så den tål fukt.

Förslagsvis bygger du 7 cm`s väggen i lättbetong innan du tätskiktar badrummet. Du kan bygga upp den/fästa den med fix men den bör fixeras ytterligare med någon form av armering i ett par punkter. Kolla så den är i lod så blir det enklare att bygga glasblocksväggen sen. Försök att göra den så bred att när den är kaklad på båda sidor är bredden lika med bredden på glasblocken.

Fuktskydda, sätt väggar och golv, foga, silikona - sen är det bara att bygga glasblocksväggen, som ev också ska fästas med skenor och skruv eller armering beroende av vilken produkt man använder, hur bred glasblocksväggen är eller vilken stabilitet man vill uppnå.

Täta rörgenomföringar, skruvhål, hål för armering mm noga med tätskikt och silikon.

Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.