1 860 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Kostnad för badrumsrenovering
Hur mycket kan det ungefär kosta att renovera 1,5kvm badrum med 3m takhöjd? (kakling upp till ca 2.20m) Även rivning av befintligt badrum ska ingå. Läggning av värmegolv ska också göras.
Nu tänkte jag mig hur mycket det skulle kosta exklusive klinker, kakel, blandare osv.
/Peter
Nu tänkte jag mig hur mycket det skulle kosta exklusive klinker, kakel, blandare osv.
/Peter
Det var ett litet badrum
. Är det en duschhörna du har för du kan väl inte få in på både toastol, handfat och dusch på en sådan liten yta. Tror att underlaget till kostnadsberäkningen är lite väl skralt. Vad ska rivas? Är väggarna och golv i betong eller är det träreglar och träbjälklag som gäller. Ska nya skivor sättas och brunn bytas ut? Ska det flytspacklas osv.
Håller själv på med samma kvadratmeteryta i en utbyggnad till min vedeldade bast. Ska bara ha en dusch i utrymmet. Den största enskilda kostnaden är hittills cementbaserade våtrumsskivor. Flytspackel och tätskikttsmaterial är inte heller gratis, däremot är kakel och klinker inte så dyrt om man väljer en lågprisvariant. Gör allt arbete själv inklusive vatten och el. Blir intressant och se vad slutnotan blir
.
Håller själv på med samma kvadratmeteryta i en utbyggnad till min vedeldade bast. Ska bara ha en dusch i utrymmet. Den största enskilda kostnaden är hittills cementbaserade våtrumsskivor. Flytspackel och tätskikttsmaterial är inte heller gratis, däremot är kakel och klinker inte så dyrt om man väljer en lågprisvariant. Gör allt arbete själv inklusive vatten och el. Blir intressant och se vad slutnotan blir
jo duschhörna men skilt från toan
handfat får också plats men visst är det trångt.
Klinker och kakel ska rivas. Toastol, handfat och dusch ska bytas. Vet inte vad väggarna och golvet är gjort av. Vet bara att väggarna är väldigt tunna för man hör typ in till grannen genom nån av dem. haha! Huset är iaf byggt 1905 om det säger nåt om golvet. Antar att brunnen ska bytas?!
Skulle också vilja kunna göra allt själv men har tummen mitt i handen.
Klinker och kakel ska rivas. Toastol, handfat och dusch ska bytas. Vet inte vad väggarna och golvet är gjort av. Vet bara att väggarna är väldigt tunna för man hör typ in till grannen genom nån av dem. haha! Huset är iaf byggt 1905 om det säger nåt om golvet. Antar att brunnen ska bytas?!
Skulle också vilja kunna göra allt själv men har tummen mitt i handen.
Om du inte vet om det är murade/Gjutna väggar eller trä/spån mm vet man ju inte om man behöver klä dom med våtrummskiva eller gips. Om det är murade putsade väggar och man hygger bort kaklet bruka man får med sig puttsen. Och då får du ju laga upp väggarna innan du kakla.
Om du har tummen mitt i handen så ska du nog inte ge dig på det sälv. Då det ofta är mer jobb än man tro. Golvbrunn bör man byta när man ändå renovera. Kanske vattenrör med. Jag skulle tippa på ett pris på 20-25 tusen utan vitvaror och kakel/klinker Men väldigt svårt när man inte vet varken hur det ser ut eller vad väggarna golvet är gjort av.
(Priset är då om man anlita ett företag)
Men som sakt bara en chansning på priset.
Om du har tummen mitt i handen så ska du nog inte ge dig på det sälv. Då det ofta är mer jobb än man tro. Golvbrunn bör man byta när man ändå renovera. Kanske vattenrör med. Jag skulle tippa på ett pris på 20-25 tusen utan vitvaror och kakel/klinker Men väldigt svårt när man inte vet varken hur det ser ut eller vad väggarna golvet är gjort av.
(Priset är då om man anlita ett företag)
Men som sakt bara en chansning på priset.
Klicka här för att svara