Vad finns det för för och nackdelar med plast (tex. Wirsbo) kontra Prisolrör?
Jag tänkte tänlte sätta ett T och dra från ena änden av badrummet upp under innertak , så ner i andra änden till duschblandaren, utan att skarva dolt givetvis.
Måste man ha rör i rör om man drar plast?
Går det att blanda koppar och plast? Tänkte sätta utanpåliggande rör till toa och handfat och då passar ju kromat bäst.
Har ganska tajt i väggarna, bara 45 djup där blandare skall sitta blir det svårt att böja till det då?

Jag har använt PEX RiR enligt principerna för säker vatteninstallation, överallt där så varit möjligt. En nackdel är att rörväggtjockleken för PEX är större, varför tryckfallet blir högre vid samma ytterdiameter. Det har också befarats legionellabakterier skulle ha en mer gynnsam tillväxtmiljö i PEX. Wirsbo/Upnor har dock argumenterat för att detta inte är något problem och det talas heller inte så mycket om det.

Jag tror inte att man måste dra RiR, men bör göra så om det är möjligt. Dina 45 väggar är ett problem oavsett vad du använder. Det blir inte mycket kvar av reglarna om du inte använder PEX utan skyddsrör eller skalad Prisol.

Tala med en rörmokare hur man gör en en installation 45 väggar. Problemet är att få rum med vinkeln ut ur väggen. PEX med väggdosa kan kanske funka, men närmast till hands ligger nog Prisol med pressvinkel.

Annars är det inga problem att blanda koppar och plast. Många klämringskopplingar är godkända även för PEX. Det finns också presskopplingar för PEX. Både PEX och Prisol kräver stödhylsor oavsett vilken metod som används för anslutningen.

Det problem du beskriver med övergång från PEX till utanpåliggande kromrör löser man snyggast med väggbrickor. Dessa finns både PEX och Cu. Likaså blandarfästen.
Kolla på www.rinkabyror.se så får du en uppfattning om vilka grejor som finns att tillgå. Deras klämringskopplingar är godkända även för PEX.

Om du gör det själv, så se till att montera stödhylsor även i kromrören. Hellre för många än för få. Använd inte rörkap med trissa, såga istället med bågfil. Detta gäller även Prisol. Annars kan det bli problem att få i stödhylsorna. PEX kapar du med trädgårdssekatören.

Tack för tipsen.
Det är egentligen väggen där duschblandaren ska sitta som är trång.
Hur mycket utrymme behöver man för att kröka ledningen så att man får ut den genom väggen? För det är väl så man gör? Tänkte mig ett par rörstumpar c/c 160 som sticker ut genom väggen som man sen fäster blandaren på. Gissar att måttet är noga.
Jag har fortfarande möjligheten att bygga ut den väggen just vid duschen, så att den blir tjockare. Då kan man även använda tjockleken för att bygga en liten nischhylla för schampo.
Vill dock helst slippa kontakta en rörmokare, försöker göra allt själv.
Andra alternativet är ju utanpåliggande, men det blir inte snyggt att dra genom hela badrummet.
Behöver man kanske nåt att fästa blandaren i också? Hur brukar man kortla där?

Då skulle jag satsa på RiR, väggdosor och utförande enligt säker vatteninstallation. Antingen Wirsbo (Rinkaby rör) eller Roth (Sigro), de är likvärdiga. Dosorna finns med en typ av klämkoppling som är godkänd i vägg naturligtvis och det finns färdiga monteringskenor för att få rätt avstånd för blandare. Gängan i dosorna är R15 inv. Det finns speciella anslutningar för blandare, Cu 10 i vinkel mot vägg etc. Kolla Sigro och Rinkaby på nätet. Om du satsar på en Hans Grohe dusch så kommer dessa med excentriska R15 anslutningar som passar rakt in i dosorna. Mina dosor sitter cc 160 medan HG blandaren är cc 150. Denna gick trots detta utmärkt att montera tack vare de excentriska anslutningarna. Tack vare dosorna så slipper man också skruvhål vi blandaren. Köp inte de tätningsmanchetter som säljs till dosorna. Du skall bara använda tätskicktstillverkarens manschetter. Några andra är oftast inte godkända.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.