Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
Håller på att river mitt gamla badrum för att sätta nya våtrumsskivor.
Men innerväggarna är uppsatta efter ytterväggarna så jag kommer inte åt spånskivorna i hörnerna riktigt.
Min fråga är då.
Jag kapar så långt jag kan med tigersåg och sätter upp en ny regel bredvid sen våtrumsskiva på det så får den lilla snutten spånskiva sitta kvar i hörnet innanför våtrumsskivan!
Vill inte ta bort regeln närmast hörnet,för väggen i andra rummen är spikade i den.
Sabbar tapet m.m. då...
Bra eller dåligt????

Skall även sätta upp nya reglar kring genomgående ventilationsrör i ena hörnet.
70 eller 95mm reglar är det tänkt då....så det blir stumt.
någon som har erfarenhet av det?
Som sagt så skall man ju ha så lite trä som möjligt i väggarna....men det är den enda lösning jag ser....för styvheten...
Men innerväggarna är uppsatta efter ytterväggarna så jag kommer inte åt spånskivorna i hörnerna riktigt.
Min fråga är då.
Jag kapar så långt jag kan med tigersåg och sätter upp en ny regel bredvid sen våtrumsskiva på det så får den lilla snutten spånskiva sitta kvar i hörnet innanför våtrumsskivan!
Vill inte ta bort regeln närmast hörnet,för väggen i andra rummen är spikade i den.
Sabbar tapet m.m. då...
Bra eller dåligt????
Skall även sätta upp nya reglar kring genomgående ventilationsrör i ena hörnet.
70 eller 95mm reglar är det tänkt då....så det blir stumt.
någon som har erfarenhet av det?
Som sagt så skall man ju ha så lite trä som möjligt i väggarna....men det är den enda lösning jag ser....för styvheten...
du har ingen bild?
Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
skall fixa det...
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Förstår inte riktigt problematiken med spånskivan/regeln. När du får upp en bild så kanske det klarnar.
Med risk för att jag har missförstått. Jag håller precis på med mitt badrum och har, som jag tror, liknande konstruktion. Väggskivan i ytterväggen fortsatte in i rummet bredvid. För mig var det inte värre än att kapa skivan jämns med mötande innervägg och komplettera med en regel som jag skruvade fast innefrån innerväggen så att det blir ett stumt hörn. Det är viktigt att väggskivorna sitter ihop stumt i hörnen så inte rörelser ger sprickor.
Bygger också in ett ventilationsrör i hörnet. ca 30x30 utbyggnad. 45x70-reglar måste räcka. Det är iallafall vad jag använder.
Med risk för att jag har missförstått. Jag håller precis på med mitt badrum och har, som jag tror, liknande konstruktion. Väggskivan i ytterväggen fortsatte in i rummet bredvid. För mig var det inte värre än att kapa skivan jämns med mötande innervägg och komplettera med en regel som jag skruvade fast innefrån innerväggen så att det blir ett stumt hörn. Det är viktigt att väggskivorna sitter ihop stumt i hörnen så inte rörelser ger sprickor.
Bygger också in ett ventilationsrör i hörnet. ca 30x30 utbyggnad. 45x70-reglar måste räcka. Det är iallafall vad jag använder.
Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
Röret ser nästan precis ut så...mitt rör är lite närmare väggen där din elkabel går.it-snubben skrev:Förstår inte riktigt problematiken med spånskivan/regeln. När du får upp en bild så kanske det klarnar.
Har ju samma problem där med spånskivan.
Har kapat den så långt inne i hörnet som det går bakom röret.
Sen sätter jag en xtra regel bakom röret som våtrumsskivan fästes i sen kommer väggarna runt röret så det blir "delvis" tomutrymme bakom röret.
Hoppas du fattar vad jag menar....
Skall lägga upp bilder när jag kommer hem från jobbet med pilar och dyligt!
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Aha, så problemet med spånskivan är i samma hörn som utbyggnaden kring ventilationsröret?
Ja, där spelar det det ju ingen roll att det blir ett gap eller att spånskivan sitter kvar. Har gjort lika. På bilden syns en bit utan väggskiva och lite längre in en gipsskiva som fortsätter in i nästa rum. Allt det täcks av överbyggnaden ändå.
Ja, där spelar det det ju ingen roll att det blir ett gap eller att spånskivan sitter kvar. Har gjort lika. På bilden syns en bit utan väggskiva och lite längre in en gipsskiva som fortsätter in i nästa rum. Allt det täcks av överbyggnaden ändå.
Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
Har 3 hörn till....skall skicka bilder på dom.
Röret var det 4:e....
Röret var det 4:e....
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Det är inte tillåtet med spånskiva bakom våtrumsskivan.
Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
Nu kommer bilderna It-snubben.superturbo skrev:
Hoppas du fattar vad jag menar...
Möjligt att det inte är det enligt BKR men fattar inte vitsen med det. Du har ju regelverk bakom våtrumsskivan ifall du skulle ta bort spånskivan så organiskt material finns det alltid. Sen släpper ju inte våtrumsskivan med tätskikt på in någon fukt heller.it-snubben skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Bonan: Diskussioner om rätt eller fel i BKRs regelverk finns i otaliga andra trådar.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Det är lite svårt att se på bilderna, men som jag uppfattar det så kommer inte det inte att vara spånskiva dikt an någon våtrumsskiva? Det finns definitivt många andra här ¨å forumet som har mycket mer erfarenhet än jag på detta men jag skulle inte se nåt problem i det. Finns inget som reglerar vad det ska vara för skivmaterial på "andra sidan" av en reglad vägg vad jag vet.
Men du tar väl bort plasten i ytterväggen?
Men du tar väl bort plasten i ytterväggen?
Redigerat: