hej

Ska flytspackla mitt badrum i helgen och har inhandlat en påse med nivåpinnar.

Fick dock info från butiken att dessa kan gott sitta kvar i golvet när du spacklat klart?
Stämmer det, eller ska man lyfta bort dessa när rätt höjd är nådd?

Rent spontant tycker jag dom kan sitta, men jag kan inte detta. :confused:
eller skiter sig nivån om jag tar bort 7-8 pinnar?

/Pelle

Låt dom sitta kvar

Thomas59
Låt pinnarna sitta kvar. När flytspacklet härdat tar du bara en kniv och skär av det som sticker upp.

Ett tips tips är att ta en märkpenna och dra ett sträck med början på den korrekta nivån och snett upp åt sidan på pinnen. Gör samma streck på alla pinnar. Om man gör ett rakt streck kan det nämligen vara svårt att se den korrekta nivån om det kommer lite flytspackel på strecket. Långst väggarna är det på samma sätt bra att märka ut den korrekta nivån med STORT V med nedre spetsen på den korrekta nivån. Då ka du lätt avgöra var den rätta nivån ligger även om du hällt på lite för mycket flytspackel.

• untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalas, stort tack för hjälpen.

Då är det bara att ge sig på att blanda spackel i helgen och passa in önskad höjd ;)

P
Jag föredrar att klippa av pinnarna på rätt längd och kamma spacklet så att toppen på pinnen kan skönjas i ytan.

Thomas59
ACME skrev:
Jag föredrar att klippa av pinnarna på rätt längd och kamma spacklet så att toppen på pinnen kan skönjas i ytan.
Det går också bra. Det är en smaksak och lite Mycket:)) jobbigare att få exakt.

För avvägningen av golvfallet med pinnarna brukar jag sätta rotationslasern i golvbrunnen, göra grova metermarkeringar på golvet (för fallet) och sedan märka pinnarna så att fallet blir korrekt.

Ett tips som underlättar, tycker jag, är att sätta pinnarna som en solfjäder rakt ut från golvbrunnen med cc 50cm på varje "fjäder". Då är det lätt att märka upp fallet.

ACME skrev:

Jag klippte också av pinnarna före spacklingen och det gick hur bra som helst :).

• Gilla
MartinSj82
  • Laddar…
Ehhh? Hur märker ni pinnarna så at det synns när man väl börjat spackla? Det räcker ju att man häller aningens aning för mycket på ena ställer så försvinner markeringen? Jag skär alltid av pinnarna i rätt nivå och har inte misslyckats hittills.

T
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.