1 462 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Plastkragar på rör
Jag har vattenledningar som kommer ut från en vägg i duschutrymmet. Plattsättaren har satt vanlig fogmassa runt dessa och på ett område mellan de 2 rören. Detta betyder ju att fukten går igenom där vilket inte är så bra. Rörmokaren ville inte sätta någon typ av kragar på rören då de inte täcker hela området, skulle inte se bra ut sa han. Han föreslog istället att sätta latex i dessa områden (inte silicon som jag trodde vore det naturliga att ha). Nu funderar jag på att ändå skydda detta område med plastkragar (låsbara) på rören och limma dessa med silicon. Det blir en hel del stänk på rören/detta område. Förslag på bra lösning?
...i en broschyr om säker vatteninstallation om jag inte minns fel, kan varit någon annan. Där såg jag att man satt silicon runt rören för att täta ev springa. Fanns också att läsa att det får vara max 2mm spelrum mellan rör och vägg. Har satt tätbrickor/kragar för att det ser bäst ut enligt mig. De sitter dock bara lösa mot väggen, ej limmade.
Det hela låter mycket märkligt om det nu är en sk. säker vatteninstallation som du har.
Vad är det som sticker ut ut väggen?
Ett plaströr i ett annat plaströr, dosor med anslutning i botten?
En bild säger ofta mer än tusen ord.
Vad är det som sticker ut ut väggen?
Ett plaströr i ett annat plaströr, dosor med anslutning i botten?
En bild säger ofta mer än tusen ord.
Viktigast är att rörens genomföring genom tätskiktet är väl förseglat så att inte vatten tränger bakom våtrumsskivorna.
Klicka här för att svara