Hej, fick nyligen ett klinkergolv lagt med mörkgrå fog. Det såg bra ut ända tills jag började duscha. Ett område på ca 15x15 cm har nu mörkare fog än resten. Först trodde jag att det låg kvar fukt här (vilket gör fogen mörkare) men även efter att det torkat ser det mörkare ut.
Jag provade att försiktigt skrapa lite med nageln och då ljusnade fogen, men efter att vatten fuktat fogen ser det mörkt ut igen. Jag har ännu inte betalat för arbetet men ska ringa firman i morgon innan jag betalar. Vad kan vara fel? Åtgärd?

T
Kan vara en svacka i flytet under plattorna, då ligger det vatten kvar där längre innan det har torkat och fukten gör att fogen ser mörkare ut.

..inte varit helt tort ändå. Ska försöka torka med hårtork och se vad som händer.

T
Om man inte har golvvärme så tar det flera veckor innan vattnet under plattorna har torkat upp helt!

OK, jag tror det är ett litet område där fallet nästan är 0, eller en svacka. Det ligger nog kvar lite vatten där men det går ju inte att fixa nu. Det är iallafall ordentligt fuktspärrat under så det blir nog inga problem även om det är lite retfullt. Tack för svaret tank77.

..och jag ska kontakta plattsättaren. Det luktar ättika om detta område där problemet finns. Har försökt skölja av men det hjälper inte. Vad kan man göra åt detta? Jag har också sett tecken på att fogen egentligen är mörkare än vad det ser ut som på resten av golvet. Troligen har fogen "rätt" färg i mitt problemområde medans resten är för ljus. Det ser dock bra ut så det är det mörka partiet som ser fult ut för helheten. Det ska vara mörkgrå fog enligt påsen.

Stabja skrev:
OK, jag tror det är ett litet område där fallet nästan är 0, eller en svacka. Det ligger nog kvar lite vatten där men det går ju inte att fixa nu. Det är iallafall ordentligt fuktspärrat under så det blir nog inga problem även om det är lite retfullt. Tack för svaret tank77.
Har kollat lite noggranare och det är inte problem med fall, det finns tillräckligt. Plattfirman har lovat att hjälpa mig. De får väl försöka bleka fogen lite, eller i värsta fall foga om vilket troligen inte behövs.

T
Jag menade ytan under plattorna, där kan finnas en svacka som du inte ser eftersom plattsättaren har fixat detta genom att lägga mer fix för att jämna ut svackan.

I svackan kan det stå kvar vatten och gör då att fogen ser mörkare ut!

det förstod jag. Jag har nu satt in en värmefläkt i badrummet som ska gå minst 12 timmar, jag tror det är ca 35 grader varmt i badrummet nu :D, känns som i Spanien därinne.

Stabja skrev:
, känns som i Spanien därinne.
Alltid nåt, en resa till Spanien är inte gratis!;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.