jag vet att jag läst detta någonstans men hittar det inte

hur nära får golvvärmeslangen ligga gentemot golvbrunnen?

har för mig att den måste ligga minst 20cm från brunnen

har 20mm slang om det spelar roll

Det är väggarna som ska vara 20 cm ifrån brunnen,tror inte det är någon exakt regel om värmen,en bit ifrån bara så att inte vattenlåset torkar ur av värmen.

ingen som sett anvisning hur nära golvvärmeslangen får vara mot golvbrunnen?

har en kompletterande fråga hur nära väggen kan slangen ligga utan att avjämningsmassans funktion äventyras - typ sprickbildning eller liknande

förutom frågan ovan allltås ang närhet till golvbrunn

Jag vill minnas att jag sett regler för hur det skall se ut runt en WC stol. Det skulle vara ett ganska stort slangfritt område. Jag har hållit ut för en normal stol. Dock gissar jag att det ganska snart blir regler som påbjuder att stolarna skall limmas och då borde denna begränsning försvinna..

Angående vägg så har jag inte sett motsvarande regler. Jag är inte expert, men kan inte se att det skulle bli några problem med att "avjämningsmassans funktion äventyras - typ sprickbildning eller liknande".

Då då borde det väl vara samma problem med massan ovanför slangen.

De enda nackdel jag kan se är ökade värmeförluster längs ytterväggar.

Varför frågar du? Har du insett något jag förbisett?

jag har insett att jag borde ha överlappat armeringsmattan vilket jag inte gjort - ska klippa bitar och lägga över skarvarna.

så orsaken att jag frågar ang nära väggen så frågar jag för att vara säker - jag kan inte så mycket om gjutning och det är läatt att göra fel har jag insett.

ang runt brunnen så har jag för mig att jag läst någonstans men hittar inte igen det.

OK, lycka till med gjutningen.
Ett tips är att fotografera rörläggningen. Detta kan vara bra för framtiden om det t.ex. skulle bli nödvändigt att bila upp del av golvet. Fotar man vartefter så går det enklare att visa ev. framtida ägare eller försäkringsbolag att jobbet är seriöst genomfört.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.