Jag ska fästa armeringsmatta (2,5mm med 70x70mm rutor) ovanpå armeringsmattan ska jag ha 20mm golvärmeslang sedan flytspackel

hur brukar man fästa armeringmattan i spånskivan så att den liger kvar när man fäster slangen?

provade med min häftpistol - men den tar bara 8mm stift - och det kändes som att det inte räcker, (stiften böjde sig och for inte så långt ned i spånet)

gick till biltema och kollade på truckluftsdriven klammerpeistol - vilken bara kostade 250kr så jag tror att det blir en sådan

frågan nu blir hur långa stift behövs?

det finns 2 st pistoler på biltema vilken skulle ni välja?
biltema1 biltema2

jag köpte
biltema2
som har tjockare stift men bara 5,7 mm breda på utsidan - eftersom jag har nät med diameter 2,5 mm så funkade den utmärkt att fästa näten med - det skulle inte funkat om jag haft 5mm diameter på tråden i armeringsmattan.

(den andra klammerpistolen har ca 12mm breda stift för den som undrar)

Vi fäste vårt 2.5mm stålnät med rörhållarskenor från golvvärmeleverantören (Uponor i vårt fall). Då gjorde man man två flugor på smällen samtidigt. Mycket enklare än att försöka naja fast slangen vid stålnätet (eller använda buntband). Var någon annan på forumen som använt den lösningen (såg det på bilderna från bygget).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.