M
Mäster: Jag kan inleda med att jag blev förvirrad, Men jag får för mig att så luftätt som möjligt är bra, för att minska risken för kondens och fukt att komma in när man t.ex duscar, Vid rördragning i väggar och golv har man ju ingen luftcirkulation att tala om, En tanke om stenskivan, är att kanske ha en gummilist under, istället för silikon, det blir lite enklare att ta bort den då, om
6 svar · 3,2k läst
Hejduk..tig
Hejduk..tig: Jo du, den går att köpa. Broschyr. Men den kostar enligt hörsägen $20.000
21 svar · 5,3k läst
·
GoForIt
GoForIt: Spontant är väl samma höjd det optimala, men det brukar ju vara svårt ibland.
1 svar · 1,2k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Det är ju helt riktigt att man ska undvika dubbla spärrar. Och som jag skrev tidigare i tråden så tätskiktar man normalt inte taket, och våtrumsfärgen/systemet (utan väv) anses inte som ett tätskikt.
14 svar · 4,6k läst
·
D
dannie: vad kostade armstrong /m2 ochg vad kostade hantverkaren i timmen hur lång tid tog det för honom att sätta dit den.
9 svar · 1,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Förövrigt, tack så mycket ACME, för saxningen ur SP's rapport, det var riktigt intressant. [citat]
30 svar · 4,5k läst
tihimas
tihimas: Mina nya rör som kommer underifrån sitter så bra att jag sket i att borra för klammer. Jag snäppte bara på klammrarna och det ser ut som att de sitter fast i väggen. Så slapp jag onödig håltagning på köpet.
3 svar · 6,9k läst
L
LUDDET: [citat] Problemen hänger inte ihop. Jag använde tråden för ett nytt spörsmål. Tycker inte om silicon. Kletigt och segt och blir lätt missfärgat. Använde TEC7 i köket mot bänkar mm för ett år sedan. Fick ett toppenresultat. Sitter benhårt och ger en snygg fog. Är ganska dyrt men det är ju inte så ofta man kaklar ett badrum.
6 svar · 2,1k läst
N
Nephew: Hej! Vet någon var man kan köpa gamla toalettstolar från 20-30-talet? Har köpt en 20-talsvilla som är i behov av "nya" stolar.
19 svar · 11,1k läst
·
G
GustafH79: Så som jag förstått det så viker man upp tätskiktet 20mm på tröskeln. vilket blir typ 10mm när man fått på fix och klinker.
4 svar · 1,7k läst
N
nihtila: [citat] Jepp, har läst den och läste en gång till nu ;-) De lyckas i förbifarten nämna plastmatta som ytskikt några gånger, det ser ut som om man skall kunna lägga detta direkt på golvspån fast de rekommenderar att man förbereder för att kunna ha keramik senare om man ändrar sig. Sedan kan man undra hur man skall få till fall mm om man har plastmatta direkt på golvspån?? Blev väl
2 svar · 1,2k läst
B
Bonan: Funkar även med aceton som kemisk lösning av mjukfog.
2 svar · 2,6k läst
B
brevik: Hej! Vi velar ganska mycket över hur vi ska göra med bänkskiva och lösning vid vår tvättmaskin. Vi har en Mielemaskin som inte får byggas in (http://www.miele.se/media/sap/PSHOT/34/ZMP/000000000006754690.jpg). Vi har en bredd på 163cm där tvättmaskinen ska stå. Tvättmaskinen är 60cm bred och kvar blir då 103cm. Vi har tänkt att ha en vask där. Jag funderar på Ikea köksunderskåp
0 svar · 3,3k läst
tihimas
tihimas: Min plattsättarkompis säger att det inte fastnar bra. I butiken sätter de kakel på masonit för att det skall vara lätt att få bort det. Man skakar bara på skivan så lossnar det.
2 svar · 4,3k läst
snuttjulle
snuttjulle: Hittade lite info om värme på vetros hemsida. klipp "I luftkonditionerade byggnader spelar både strålning och ledning en stor roll. Värmetransmissionen är, beroende på glasblockets typ, endast 30-75% av den som gäller för konventionella fönster. Riktvärde för värmegenomgång (k-värdet) för konstruktioner med glasblock är omkring 2,4 W/m2 ºC. Glasblocksväggar har en relativt sett
3 svar · 1,8k läst
A
androxe: tack för alla svar! jag blandade 1/3 grå klinkerfog med 2/3 ljusgrå kakelfog o det blev perfekt :) återkommer med resultatet i en annan redan startat tråd
6 svar · 9,3k läst
·
v-g
v-g: Klart du ska in med rören i väggarna ;) Vid nybygge får inte vattenledningar komma upp genom golvet. Rör i rör är en vanlig PEX-slang som är omgärdad av ett yttre skyddsrör för extra skydd. Dock gäller då att detta skyddsrör är rätt monterat och mynnar på ett lämpligt ställe. Jag tycker det är lite överkurs men en del gillar dessa, tänker man var man skruvar och spikar så
1 svar · 950 läst
I
idron: långtidstest direkt......... Vad ville ni egentligen bevisa med gladpacken???? Våtrum= alltid tätskikt.....Inte våtrumsgips, EJ GODKÄNT. Använd en betongbaserad skiva istället. Läs mer om säkervatten på www.sakervatten.se samt kolla med Ert försäkringsbolag. Plåtreglar är att föredra då det kan komma fukt utifrån om huset har dålig dränering.
2 svar · 2,3k läst
P
puu: Tyckte de var lika alla andra Kinakar, typ SSWW så jag googla lite. Swebad=Walter Sanitary Ware =Manufacturer - Guang Dong China Alltså inget med att det är sevnsktillverkade. Nu är det inget fel på Kinakar, har själv en SSWW0818 och är jättenöjd.
1 svar · 3,3k läst
T
torparnorpan: vi bor tre mil söder om Örnsköldsvik, ute i skogen i en liten by med ca 20 hus totalt men närmsta granne från oss är väl 75-100 m bort längs vägen.... ;-) Ingen som helst insyn till vår tomt alltså på något sätt. Men jag skall ringa dem och kolla så man inte åker på något i efterhand för säkerhets skull.
2 svar · 3,3k läst
G
GustafH79: Tackar :)
4 svar · 2,1k läst
G
V
verktygsgurun: Det var så jag förstod det.....specifikt för mitt badrum och ytterväggskonstruktion. Men jag kan ha missuppfattat det ??? Jag trodde jag skulle slippa tätskiktet ( i stora delar) genom att välja den skivan men nu hann jag inte skruva upp några skivor så jag bytte till glasroc efter det beskedet.
7 svar · 5,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nu vet jag absolut inget om just denna toalett. Men annars är detta så typiska "teorier" och vandringsägner om lågprisbutikernas sortiment. Det är alltid någon sämre specialgjord variant av märkesprodukten som säljs hos Byggmax, Bauhaus, Silvan, JULA, CO osv. Jag vet inte riktigt var dom uppstår, antagligen hos säljare med lägre moralisk nivå, på de dyra fina konkurrentfirmorna.
22 svar · 10,2k läst
I
idron: Ett bra exempel är bilindustriföretaget WAG...... Där man samlar på bilmärken byggda på samma bottenplatta men variationen i pris är enorm beroende på vilket innanmäte man vill ha. Skoda ------------>Passat-------------------------->Audi........ Har du väl kört dessa märken förstår man skillnaden i pris.... Det samma gäller nog VVS-varor. Däremot inte sagt att Skodan misslyckas
25 svar · 7,1k läst
I
idron: bra lösning tycker jag. För har man en GB under ett inbyggt badkar så är det i princip omöjligt att resa GB. Idag har många inbyggnadsbadkar lösningen med att ansluta direkt till avloppsröret. Välj en Gb med extra inlopp (inlopp placerat ovanför vattenlås)... Ett annat tips när det gäller val av GB. Se till att du väljer en där man skuvar fast klämringen mot tätskikt och GB.
2 svar · 11,7k läst
I
idron: Jag skulle avråda från den billiga varianten.
16 svar · 4,2k läst
HEPO
HEPO: Jag har följt tråden då det kan bli aktuellt för mig i framtiden att sätta en filt av microlit typ i taket när badrummet skall göras. Så jag har fått svar på frågan och det kommer hjälpa mig. Jag tror många gör som mig och sitter och läser andras trådar för att få svar på sina frågor därför gör det inget om man kanske inte kan hjälpa personen som startade tråden. Men det
30 svar · 13,0k läst
L
Lasse B: Har själv tänkt sätta kakel och har 40 höga kakelplattor så för min del blir det 120 CMs höjd Ser ut som du kommit betydligt högra skulle gissa att du ska sätta två varv över borden Tror det blir snyggt att sätta borden på drygt ögonhöjd d.v.s. 190 cm Med så stora kakelplattor är det inte så farligt med avvikande färg på fogen tänk bara på att en fog mörknar lite med tiden
4 svar · 934 läst
·
tallmilan
tallmilan: Känner igen det där ... men 70x70 blir ännu mindre i en kabin, du får några extra centimeter om du kaklar på lite och sätter duschväggar - bara ett förslag.
3 svar · 9,2k läst
T
Tompa74: Sant "GoForIt". Så långt tänkte inte jag. Jag gjorde ju allt från grunden så det var ju en självklarhet för mig, men jag tänkte inte på att man kanske inte vet vad som finns under annars.
4 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.