Har en fundering angående konstruktionen i mitt badrum. En yrkesman har lagt klinker och satt kakel och jag själv tänkte fixa taket.
Huset är ett enplanhus och jag har gips i taket och ovanför gipset finns en diffspärr. Min tanke är att innertaket skall sänkas ca 20cm (i höjd med stensättningen) för att bla ge utrymme för infällda spotlights. Min tanke var att med reglar sänka taket och använda takskivor tex Huntonit classic som ytmaterial.
Blir lite tveksam om den skivan får användas i våtrum och hur skall jag göra med det utrymme som blir i lådan (ovanför stensättningen, gipsskivornas undersida samt reglarna)??

Snälla hjälp mej!

Finns inget krav på speciella skivor i tak, du kan använda vanligt gips om du så vill.

Vi rev ner gipset och ska använda Huntonit med infällda spottar.
Naturligtvis med 'pottor' ovanpå, även om säkerhetsavståndet är 11 cm, enligt tillverkaren.
Vi har ca 22 cm ovanför reglarna, utan isolering.
Jag rev ner gipstaket med en kofot, lite dammigt, men effektivt.

Lycka till .

Vi sänkte taket runt 20cm och har Tak-ess-skivor. 20W 12v-spotar utan pottor, finns ingen mening med det med så stort avstånd och så liten effekt på spotarna.

ThomasLindgren skrev:
Vi sänkte taket runt 20cm och har Tak-ess-skivor. 20W 12v-spotar utan pottor, finns ingen mening med det med så stort avstånd och så liten effekt på spotarna.
Beror lite på vad man har ovanför, tex vp-rör med el i mm.
Och för ca 20 kr per potta blir det inte så stor kostnad. Självklart kan det kännas som att man både använder hängslen & livrem, men...

Hej och tack till er alla som svarat.

Jag tolkar som att det inte finns något krav på de skivor som skall sitta i taket och att tex Huntoniten fungerar bra. Behöver jag göra något åt reglarna och gipsskivorna i taket som hamnar i lådan som blir mellan innertaket och det befintliga innertaket?

Petlin90

P
Det finns inte speciellt många detaljkrav när det gäller byggnation. Det är mest rekommendationer och när det gäller tak och målning så håller MVK (Måleribranschens våtrumskontroll) inte riktigt med föregående inlägg.

Dom säger att "kartongklädd gipsskiva får användas men en mer fukttålig skiva (exempelvis oorganisk skiva) ger en mer fukttålig konstruktion och rekommenderas därför i första hand. Beklädnadsskivor av trä och träbaserade material är inte lämpliga för våtrum".

Skruva på 1tum på befintligt tak, sätt ny gips och fäll in moderna LED spottar. Så sparar du lite takhöjd och behöver inte bråka med pottor.

Ok ACME!

Har du något exempel på en takskiva som klarar detta krav, har för mej att jag såg någon i öppningserbjudandet från XL-Bygg.
Jag är fortfarande osäker på vad som händer i lådan. Kommer fukt att tränga in i den och bli kvar eftersom den inte kan fortsätta att vandra uppåt pga diffspärren ovanför det befintliga taket. Eller är detta problem marginellt och kommer att lösas av den värme som spottarna alstrar.

Angående förslaget om gips så föredrar jag takskivor för att slippa underarbetet.

Petlin90

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.