Vi är mitt uppe i en badrumsrenovering och vi har anlitat en firma för hela jobbet.
Det skulle vara ett totalåtagande men har blivit lite tjafs om vad som ingår eller inte.
I orderbekräftelsen står klart och tydligt:
"Montering och installation av inredning exkl. material."
Nu vill dom att vi ska skruva ihop badrumsmöblerna själva.
Har vi fullständigt missuppfattat vad som menas med "montering och installation"?

Montering syftar nog på montering på vägg eller liknande. Om ni köper möbler i platta paket eller färdigihopsatta påverkar ju annars omfattningen av arbetet.

Men formuleringen är inte glasklar. Om ni i övrigt är nöjda så skulle jag nog ge mig och montera ihop möblerna själv, alternativt ta kostnaden för att få det gjort. Känns som en lite onödig konfliktpost. Om man däremot redan är i konflikt så kan man ju lika gärna ösa på med ävan den här tolkningsfrågan, som konsument så tror jag att du har tolkningsföreträde.

P
"Montering och installation av inredning exkl. material."

Jag hade tolkat texten som montering på väggen, och "installation" hade jag tolkat som inkoppling av belysning, wc, tvättställ och blandare.

Jag anger alltid att mina priser avser monteringsfärdiga skåp för att slippa just dessa missförstånd, men det framgår ju inte här och därför instämmer jag i hempularen's handlingsplan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.